Tuesday 8 April 2014

Doa yang menimbulkan keinsafan

Lokasi : Dataran Baling bersebelahan KFC Baling, Kedah

Acara : Malam Cinta Rasul dan Karnival Rakyat Daerah Baling, Kedah

Tarikh : 5/4/2014


Tiada makian, tiada cacian, tiada permohonan untuk melaknat, cuma permohonan untuk kebaikan dan kesejahteraan sesama insan... Tidak kah ianya menyejukan jiwa kita dan menimbulkan keinsafan ? 





Sebagai perbandingan dan peringatan saksikan lah pula doa dibawah ini.. 



7 comments:

  1. "....dan jgnlah engkau minta disegerakan azab kpd mrk,..." 46:35.
    Perintah larangan Allah swt kpd Rasullullah saw meminta disegerakan azab terhdp org org kafir yg menentang Baginda saw. Jika yg kafir dan menentang Nabi saw pun dilarang minta disegerakan azab, mk apakah boleh terhdp umat Islam, yg itu pun sekedar tuduhan mrk kononnya berlaku zalim, sedang pemimpin mrk pun hidup mewah dan senang. Kitab dan nabi manakah yg mrk ikut, kononnya mrklah yg terbaik dlm mengikut Sunnah Nabi saw.

    ReplyDelete
  2. Rasullulah s.a.w. bersabda bahwa dia tidak diutus untuk jadi pencaci maki sebaliknya dia diutus oleh Allah untuk perbaiki akhlak umat manusia.. jadi ajaran siapa yang diamalkan oleh pemimpin2 PAS dan ustaz2 dan pengikut2 mereka?? ???????

    ReplyDelete
  3. Pemimpin2 PAS dan pengikut2 nya sudah pasti mengikut syaitan yang direjam dan musuh yang nyata.

    ReplyDelete
  4. Ada video Kuliah Sunnah Kelate yang mempersoalkan majlis serupa ini... Ada unsur kommersial dan mereka (sheikh dari indonesia) yang datang kesini nak buat duit saja http://www.youtube.com/watch?v=yjoRd1u4DKk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak habis2 mereka ni ...semangat kenegerian dan melabelkan apa yg mereka tak suka ... ikut selera mereka

      Delete
  5. Semoga yang menghadiri majlis selawat ini ikhlas semata-mata kerana Allah S.W.T kerana perlu diingat bahawa Abdullah bin Ubai bin Salul juga pernah menyelinap dalam saf solat yang diimamkan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w.

    ReplyDelete
  6. Berkata ‘Abd Allah bin Mas‘ud: “Mengapa engkau tidak menyuruh mereka mengira dosa mereka dan engkau jaminkan bahawa pahala mereka tidak akan hilang sedikit pun”. Lalu dia berjalan, kami pun berjalan bersamanya. Sehinggalah dia tiba kepada salah satu daripada lingkungan berkenaan. Dia berdiri lantas berkata: “Apa yang aku lihat kamu sedang lakukan ini?” Jawab mereka: “Wahai Abu ‘Abd al-Rahman! Batu yang dengannya kami menghitung takbir, tahlil dan tasbih”. Jawabnya: “Hitunglah dosa-dosa kamu, aku jamin pahala-pahala kamu tidak hilang sedikit pun.

    Celaka kamu wahai umat Muhammad! Alangkah cepat kemusnahan kamu. Para sahabat Nabi masih lagi ramai, baju baginda belum lagi buruk dan bekas makanan dan minuman baginda pun belum lagi pecah.Demi yang jiwaku berada di tangan-Nya, apakah kamu berada di atas agama yang lebih mendapat petunjuk daripada agama Muhammad, atau sebenarnya kamu semua pembuka pintu kesesatan?”

    Riwayat al-Darimi di dalam Musnadnya dengan sanad yang dinilai sahih oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadith al-Shahihah, jld. 5, m.s. 11

    ReplyDelete