Monday 28 April 2014

Jawapan Najib kpd dunia mengenai kes Anwar

Apa pandangan rakyat Malaysia mengenai jawapan yang diberikan Najib Razak yang menyentuh hak asasi, hak pembelaan kepada mangsa dan keluhuran undang2 negara ?


5 comments:

  1. Jawapan cukup bernas sambil diperhatikan oleh obama dan seluruh dunia.amerika juga tidak bole berkata lebih kerana presiden mereka sendiri bill clinton disiasat kerana skandal seks di mana lewinsky juga pekerja clinton.

    anwar juga yg diaibkan di seluruh dunia kerana pembongkaran skandalnya di media antarabangsa.media barat sepatutnya close the conspiracy theory accusation jika ingin bercakap tentang justice.justice is not only for the big man but also for the small man.very well said pm!

    ReplyDelete
  2. Kalau tya anwar , dia punya jawspan berbelit2. Smua orang tak paham apa dia jawap. Betul la kata malaysiakini anwar tu sebagai ketua pembangang malaysia. Hahahaha

    ReplyDelete
  3. Memang tepat jawapan Najib. USA dan dunia tersedak bila hak asasi menjadi dan keluhuran undang2 yang jadi keutamaan kerajaan Malaysia

    ..cheong

    ReplyDelete
  4. http://nasirwise.blogspot.com/2014/04/peguam-negara-pun-mengikut-jejak.html

    ReplyDelete
  5. PEGUAM NEGARA DAN TEAM TIDAK LEMAH DI DALAM PENDAKWAAN.


    Penulis ucapkan ribuan terima kasih di atas kenyataan akhbar oleh Yang Berusaha Tan Sri Gani Patail, Peguam Negara yang memberikan keterangan bahawa Pejabat Peguam Negara tidak lemah.

    Penulis adalah salah seorang yang sering menulis mengenai `kelembutan’ Kementerian Dalam Negeri, undang undang Malaysia yang `contestable’, pasukan pendakwaan / pembelaan Karpal Singh + geng lebih menyerlah daripada pasukan pendakwaan / pembelaan Pejabat Peguam Negara dan ketegasan bertempat Yang Arif Tuan Hakim.

    Dengan kenyataan tersebut, lega hati rasanya kerana Peguam Negara faham dengan keresahan rakyat Malaysia. Terlalu banyak perkara yang rakyat risaukan di mana ada golongan tertentu yang sedang `test’ perlembagaan Malaysia. Antara isu termasuklah Kalimah Allah, gangsterisme dan kongsi gelap, menghina agama Islam dan Institusi Kesultanan, kes fitnah keterlaluan, perhimpunan haram dan demonstrasi dan kes berprofil tinggi seperti Kes Liwat dan Rasuah.

    Penulis pernah meyarankan agar Pejabat Peguam Negara memperkuatkan pasukan pendakwaan melalui latihan dan `out source’, mengusulkan pindaan undang undang jika didapati undang sediada tidak sempurna, mendapatkan pandangan Institusi Kehakiman mengenai satu satu undang dan `brainstroming’ antara PDRM / SPRM / SPR (contoh) dengan Pejabat Peguam Negara / Pakar Undang Undang bebas dan badan Kehakiman. Untuk jangka panjang, Kerajaan perlu menghantar pegawai pegawai Pejabat Peguam Negara berkhidmat dengan negara jiran dan komenwel untuk menimba pengalaman.

    Tan Sri Peguam Negara ada menyebut mengenai hanya dengan kerjasama semua pihak khasnya saksi saksi utama, pesalah dapat di sabitkan kesalahan.
    Satu kelainan yang Pejabat Peguam Negara cuba tonjolkan ialah `menswastakan’ pendakwaan / pembelaan kes berprofil tinggi seperti Rayuan Kes Liwat DS Anwar Ibrahim dengan Saiful.

    Terbukti ia mengerunkan pihak DS Anwar Ibrahim kerana Tan Sri Shafie Abdullah seorang peguamcara yang berpengalaman. Sebab itu selain daripada taktik memperlahankan dan memperlenggahkan `permainan’, team DS Anwar Ibrahim berhasrat menghalang perkhidmatan Tan Sri Shafie.

    Semoga 2014 ini memberikan kejayaan yang lebih banyak kepada Pejabat Peguam Negara.

    ReplyDelete