Thursday 31 December 2015

Kerajaan Najib tidak minat pertahankan legasi Kerajaan BN terdahulu ?

Lokasi : Ballroom Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur


Tarikh: 28/12/2015


Kenyataan TPM ini seolah olah membayangkan beliau dan kabinet yang sedia ada secara kolektif, dibumi nyata,  tidak terbawa atau tidak berminat mempertahankan legasi kepimpinan KERAJAAN BN yang terdahulu sehingga mengungkit perjanjian-perjanjian yang melibatkan projek-projek mega yang terdahulu.

Mungkin beliau terlepas pandang dalam nada beritorik hendak menyebut bahawa 'NAJIS' dari legasi terdahulu itu lah yang memungkin kan UMNO/BN kekal berkuasa sehinggakan kabinet sekarang dapat mewarisi legasi yang sudah pasti nya memerlukan pembelaan. Tak pernah pula terdengar pemimpin terdahulu mengungkit perjanjian-perjanjian lama tetapi mereka lebih kritis kepada 'salah laku' kepimpinan masakini...

Kabinet kini mungkin sudah lupa bahawa perjanjian-perjanjian mega projek di zaman Tun Dr Mahathir melibatkan pengenalan atau pendedahan Malaysia kepada teknoloji terkini yang memerlukan pelaburan berisiko oleh para pelabur. Kerajaan mengambil pendekatan penswastaan bagi mengimbangi risiko  yang perlu ditanggung dalam projek infrastruktur jangka panjang. Sudah tentu nya ada 'icing & creamer' yang terpaksa ditawarkan kepada para pelabur untuk menarik minat dan penyertaan mereka dalam projek yang kebanyakkan nya adalah inisiatif kerajaan. Projek-projek tersebut diharap dapat menyemarakan lagi pertumbuhan ekonomi dan pendapatan rakyat dan Negara yang secara langsung dapat membiayai kos projek-projek tersebut.

Isu tidak mempertahankan legasi terdahulu lebih cocok dibawa oleh Lim Guan Eng dan gerombolan beliau sekiranya berjaya menawan Putrajaya. Buat ahli kabinet kerajaan sedia ada tumpukan lah perhatian sepenuhnya mempertahankan dan memperbaiki apa saja kelemahan dalam urusan pentadbiran kerajaan BN yang terdahulu.





19 comments:

  1. Kabinet Najib semua terdiri daripda cai bodoh gpa 3.85.
    Hanya tahu terima derma sahaja tetapi tidak tahu menguruskan
    legasi bertaraf dunia. Letak jawatan sahajalah, biarkan orang
    lain uruskan legasi itu untuk membangunkan ekonomi Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Dari ucapan TPM perasan diatas ,memang sah rakyat tak boleh harap apa pun kebaikan dari kerajaan yang ada sekarang dan sah lah UMNO dan BN sudah bersedia untuk terlingkup dan tamat hayatnya di PRU 14.

    ReplyDelete
  3. sah ler pemimpin skrg x bolih di pakai, asik menyalahkan terdahulu utk survival politik, kuat lagi denial sindrom nya. mudah betul jadi kjaan skrg...

    ReplyDelete
  4. Legasi tetap legasi sama ada disokong, dipupuk atau dibelai atau tidak. Malangnya jika asyik menjaga, memupuk, membelai legasi yang disokong tu.... BERAPA BILLION YANG BAKAL DIMILIKI KRONI AWALNYA....???????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggulah bila orang kena pikul legasi 1MDB dan perjanjian'
      TPPA, baru boleh beri jawapan legasi siapa lebih membebankan rakyat.
      Orang berbisnes mest nak untung takan semua nak meniaga buluh
      kasap macam 1MDB. Konsesi satu cara elak berhutang.
      Meniaga APA berhutang berbilion, duit lesap, ralyat kena GST
      bayar utang.

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. zaman dulu tak ada masalah utk kerajaan bayar hutang ini kerana bijak urus kewangan & ekonomi..kini Jibby tak mahu ikut rentak dulu...penasihat keliling pinggang..nak amek kau..masalah hutang makin membebankan dek kerana bodoh sombong, lalu yg merana rakyat kelas menegah & bawahan...

    ReplyDelete
  7. Erl dibangunkan untuk memajukan INDUSTRI PELANCONGAN.
    Ia dikonsesikan untuk elak kerajann berhutang, namun Dana
    Harta memegang 26% sahamnya sebab itu zaman TUN oleh ada
    subsidi untuk kawal kenaikan tambang ERL,LRT & juga Tol.
    Selain daripada ini, kerajaan bangunkan industri pelancongan
    dan lain-lain industri yang boleh menjana pendapatan negara.
    Kerajana sekarang, siang malam merungut kerana konsesi ni tapi
    tidak berusaha pun untuk meningkatkan pendapatan negara, kecuali
    bergantung pada derma dan ikhsan PAK ARAB dan petroliam. Bila
    harga minyak jatuh, menagis. Harga minyak hanya naik menigkat
    selepas Tun Bersara. Zamanb Tun dulu, harga minyak sama macam
    sekarang, antara USD30-35 setong, tapi Tun dapat membayar hutang
    dan menampung segala macam subsidi untuk meringkan beban rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat bernas pandangan tuan. Saya pernah bekerja di Petronas lebih dari 20 tahun pada zaman Tun M dan tahu bagaimana usaha yang dilakukan oleh Tun M untuk membawa Petronas ke arena antarabangsa untuk meningkatkan pendapatan Petronas tanpa menaikkan pengeluaran minyak domestik.

      Delete
    2. Rasanya zaman Tun M dulu bila gawat, antara benda pertama yang dibuat potong gaji menteri kalau tak salah. Masa tu saya baru je start kerja. Tapi zaman sekarang gaji MP naik berbelas ribu. Takde ura-ura nak potong ke? Dari segi cakap pulak macam nak put the blame on penjawat awam. Terpaksa laksana GST sbb nak bayar gaji penjawat awam. Errr... agak-agak berapa ya Perbendaharaan bayar untuk penasihat yang memenuhi tingkat 4 tu...

      Delete
  8. The Plus network is owned by UEM Engineers Malaysia Berhad, which is a full subsidiary of the government’s strategic investment fund, Khazanah Nasional Berhad. Among those who sit on the board of directors of this company are Prime Minister Najib Razak, Second Finance Minister Ahmad Husni Hanadzlah, and the Secretary-General of the Treasury, Mohd Irwan Serigar Abdullah.
    As you can see, it is a fully government owned company. Hence, it is possible for the government to amend or revise existing concession agreements, if it really cares about not burdening the rakyat further.
    It’s not a question of can or cannot. It rather a matter of want or not.

    ReplyDelete
  9. Pemerintah sekarang hutang semakin bertambah..hutang tersebut menjadi bebanan kepada setiap rakyat Malaysia (28juta)...Nyawa UMNO/BN sekarang berada dihujung tanduk. Pemimpin banyak yang berlagak..macam harta Di negara ini mereka yang punya....olih demikian sama-samalah kita sebagai rakyat yang cintakan negara Malaysia menolak kepimpinan mereka pada PRU nanti..Hidup Malaysia negara tercinta..

    ReplyDelete
  10. GLC boleh membeli dan meningkatkan pegangan saham ke atas saham-saham Pemegang Konsesi Lebuhraya bertol. Apabila syarikat tersebut dikuasai secara majoriti oleh GLC, maka kadar tol boleh diputuskan Kerajaan untuk tidak dinaikan. Peruntukan sejumlah pendapatan dari GST boleh dibuat khas untuk tujuan ini.

    ReplyDelete
  11. Zahid ni macam lalang.
    Aku tengok dia ni semenjak zaman Anuar jadi TPM lagi

    ReplyDelete
  12. Taktahu ke? Ini semuanya salah TDM le1.

    ReplyDelete
  13. Kerana Dr M punya berat sebelah konsesi, Ah Jib Gor kena jual aset aset negara kepada kuasa asing utk membetul keadaan. Bijak punya PM mcm Mat Maslan.

    Alfie

    ReplyDelete
  14. zahid in macam lalang ikut angin. zaman anwar jadi dpm dia jadi anjing anwar serang tun. sekarang jadi anjing jibby serang muhyiddin dan tun. ini akibat $$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    ReplyDelete
  15. Hahaha menteri oooo menteri dulu malay ada keta sendr tak ada klia tak ada lebuhraya tak ada duit nak anta ank p skolah tak? 1957 malaysia merdeka sehingga 1982 berapa duit kerajaan malaysia ada? Cukup ke nak buat semua tu ? Maaf la nak cakap org dulu bijak dah buat walau berat sebelah tapi ada kesenangan nya... org skrg kn la atur mcm mn tak bg beban org bwh

    ReplyDelete
  16. Hahaha menteri oooo menteri dulu malay ada keta sendr tak ada klia tak ada lebuhraya tak ada duit nak anta ank p skolah tak? 1957 malaysia merdeka sehingga 1982 berapa duit kerajaan malaysia ada? Cukup ke nak buat semua tu ? Maaf la nak cakap org dulu bijak dah buat walau berat sebelah tapi ada kesenangan nya... org skrg kn la atur mcm mn tak bg beban org bwh

    ReplyDelete