Monday 11 January 2016

Ada kartel menekan pesawah padi di Selangor ??

Lokasi : Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (KPIAT)

Acara : Penyerahan Notis Bantahan oleh Pesawah Sabak Bernam

Tarikh : 7/1/2016


Satu rombongan petani Sabak Bernam telah dibawa oleh ADUN Sg Panjang, YB Budiman Zohdi mengadap Menteri Pertanian,  Shabery Cheek untuk menyerah Notis Bantahan mengenai system pemutuan (grading) padi yang diguna oleh BERNAS sertai lain-lain pengilang padi di Selangor.

Ketika ini BERNAS serta semua pengilang padi yang membeli beras dari pesawah menggunakan kadar pemotongan sebanyak 20% secara pukul rata tanpa mengira kualiti padi seolah-olah sudah ada kartel atau persetujuan antara BERNAS dengan pengilang-pengilang lain untuk berbuat demikian walaupun Kementerian Pertanian tidak pernah mengeluarkan sebarang arahan . Selama ini purata peratusan pemotongan ialah 17% bagi padi yang dibeli di kawasan Sabak Bernam.

Secara mudah untuk difahami, peratusan pemotongan yang diguna menggambarkan kadar risiko yng diambil oleh pengilang ketika membeli padi untuk diproses menjadi beras. Sebahagian daripada padi yang dihantar kekilang mungkin akan menjadi beras hancur, basah dan sebagainya.

Ikuti rakaman kenyataan oleh Budiman dan Shabery Cheek dibawah ini.


1
 2
 3
 4



7 comments:

  1. salam.
    tengok beras pun ada tukang kacau juga dibawah pentadbiran najib. dari kepala sampai ke ekor kerosakan negara kita. entah apa apa. isu bauksit yang mengancam penduduk kuantan pun, masih lagi dalam kajian utk di berhentikan sepenuhnya. kalau dah perlombongan di jalankan di jalan utama yang penuh dengan perniagaan awam yang bersih, tak payahlah diteruskan. sudah tentu orang tak suka. malah baru baru ini seorang professon um juga telah mengeluarkan kenyataan akan bahayanya bauksit kepada masyarakat. tanah tanah peneroka itu lebih baik diusahakan utk tanaman yang dalam jangka panjang lebih menguntungkan kita semua. perkara macam ini pun masih ada pihak yang masih memikirkan keuntungan sesuatu pihak sahaja. ini sudah salah. kalau ada perjanjian pun, kita masih boleh membatalkannya dengan tujuan utk melindungi alam sekitar. takkan lah perkara macam ini pun kita nak fikir orang akan saman kita pula. aduhhhh...mengapalah pemimpin kita jadi macam ni.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  2. salam.
    maaf ...ralat...professor dr ismail yusof, ketua jabatan geologi, fakulti sains, universiti malaya.
    beliau telah diwawancara oleh wartawan mingguan malaysia, amizul tunizar ahmad termizi.
    katanya...
    sepeti kebanyakan industri perlombongan lain, nilai ekonomi perlombongan bauksit adalah bersifat jangka sederhana. ia banyak bergantung kepada nilai pasaran dan permintaan dunia. kawasan yang giat dimajukan dengan aktiviti perlombongan sudah tentu tidak lagi boleh digunasama dengan aktiviti pertanian.
    nilai untung rugi perusahaan tersebut bergantung kepada status ekonomi sesebuah negeri. dalam kes ini kerajaan negeri pahang dilihat seperti terdesak mendapatkan dana ekonom yang bersifat jangka pendek. walau bagaimanapun, hasil perlombongan ini jika betul betul dinikmati oleh kerajaan negeri pahang, sudah tentu dapat membantu mengurangkan defisit perbendaharaan.
    industri hiliran boleh diwujudkan jika bahan mentah bauksit diproses di tempat ia dikeluarkan. dalam kes di kuantan ini, semua bauksit dieksport ke china secara terus. jelas disini kaedah ini hanya menebalkan poket pihak berkepentingan tanpa mengambil kira keuntungan masyarakat setempat dan alam sekitar.
    aktiviti ini patut diberhentikan dan lesen perlombongan tidak lagi dikeluarkan. kita sudah masak dengan karenah pihak berkepentingan dan peranan pihak berwajib dalam negara kita apabila melibatkan isu alam sekitar. semua garis panduan dan peraturan alam sekitar sewenang wenangnya dilanggar ditambah pula dengan pemantauan dan penguatkuasaan yang terhad. perkara ini diburukkan lagi dengan isu rasuah ekonomi.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  3. salam.
    kali ini tentang pelajar universiti atau kolej di pusat pengajian tinggi. bukan saya ingin cuba menunjukkan rasa simpati kepada anak muda ini, tetapi apa kah sumbangan kerajaaan kita dalam memajukan pendidikan negara? banyak kemudahan universiti di tarik balik. contohnya di uitm dahulu kita mendapat sepenuhnya pembiayaan makanan utk semua pelajar. tetapi adakah mara menyediakan ini semua lagi? yang mara tahu labur hartanah di australia tanpa apa apa kajian utk melabur. kemudian mana pergi pelaburan ini? yang saya tahu, orang orang yang terlibat dalam pelaburan haram jadah ini, banyak berjoli dan ada yang berbini baru setelah menceraikan bini lama. orang orang apakah ini yang menjahanamkan maruah orang melayu?
    saya tak ingin dengar ada beberapa orang yang kata mereka boleh buat duit tambahan dengan menari lah, berlakon atau apa sahaja. kita orang melayu banyak kekangan dalam mencari rezeki halal. kita sebagai pemimpin cuba mencari jalan utk membantu selesaikan masaalah orang melayu. bukan cari jalan berjoli dengan duit orang melayu. itu bengap namanya.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  4. salam.
    mengapa perlu mempertikaikan pelajar universiti memakai telefon bimbit canggih atau tidak utk mengukur cara mereka menguruskan kewangan mereka. kalau boleh pelajar pelajar universiti tajaan orang melayu sendiri perlu disediakan makanan secukupnya di kampus mereka tinggal. seperti dahulu kupon di beri kepada setiap pelajar utk makan sarapan, tengahari dan malam. jadi setiap pelajar hanya perlu kan kupon utk mendapat makanan. pihak kafetaria hanya perlu menyediakan hidangan yang mencukupi utk semua pelajar tanpa mengira miskin dan kaya. jika kaya mereka boleh membeli makanan yang lebih mahal lagi di kafetaria terpilih. itu hak mereka. ini kita nak bercerita tentang pelajar datang dari keluarga kurang berada.
    cerita telefon bimbit adalah cerita lain. ini zaman millenium. segalanya dihujung jari. begitu juga pembelajaran juga melibatkan peralatan canggih spt komputer riba dan juga telefon serta tab. jadi apa pilihan yang pelajar ada? mereka semua perlu menyediakan peralatan komputer selain dari buku buku utk mentelaah pelajaran. adakah ini menunjukkan mereka cukup duit utk membeli makanan?
    jadi tolonglah cerdik sikit. jika kita melibatkan kafetaria menyediakan makanan yang cukup utk siswa dan siswi utk survival mereka dalam pelajaran, pihak kafe lebih maklum berapa perbelanjaan utk penyediaan bahan makanan. pihak kerajaan lebih peka lagi dalam urusan harga barang barang makanan di bandingkan jika perbelanjaan makanan ini di ganti dengan elaun makanan setiap bulan. elaun ini akan berubah mengikut nilai semasa wang. jika makanan diberi dan siap dimasak utk mereka, cara ini lebih baik kerana mengikut harga semasa makanan.
    dengar sini. menuntut ilmu adalah wajib. mereka semua ini sedang berjihad fisabilillah. banyak berkat jika banyak memberi kemudahan kepada mereka. tak payah lah kita bising dan bertekak tentang cara perbelanjaan mereka.
    Allah Maha Kaya. rezeki kita di permudahkan jika kita banyak membantu golongan pelajar yang sedang berjihad dalam menuntut ilmu.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  5. salam.
    ini pula berkenaan dengan urusniaga yang penuh skandal. ya betul...1mdb. saya petik dari blog jebat must die.
    semuanya bermula dengan najib, rosmah dan jho low.
    seperti sewaktu di syurga...adam, hawa dan iblis. akhirnya adam dan hawa terkeluar syurga kerana adam termakan godaan hawa utk makan buah khuldi, buah terlarang. hasil hasutan iblis. maka tinggallah adam dan hawa di bumi sebagai manusia pertama membuka tamadun di bumi.
    jadi kita kembali kepada kisah dajjal jho low pula. ia dalam bentuk e mail...
    Coming back to Jho Low’s involvement in 1MDB, several examples were shown. A few of them can be read as below:

    On 20/12/2009 14:32, “Low, Jho” wrote:

    I think this was an old email. Casey has had a mtg with them and ONLY casey and nik is allowed to communicate with Patrick.I believe casey has called patrick and sorted out shahrol’s concerns. Shahrol has already signed the transfer instructions and given to casey, so patrick can liase directly with casey and nik.Thank you. Sorry for the delay but shahrol was very nervous as some of the compliance guys and board members giving him hard time so he just needs to cover himself, but agreed some of the questions are stupid and they shld have done it much earlier.Casey will shoot out fax today as I was told patrick will also email him. Thanks.

    From: Tarek Obaid
    Date: Sun, 20 Dec 2009 13:49:10 +0100
    To: Patrick Mahony; Low, Jho
    Subject: FW: Finance Administration
    Is this a joke?
    terima kasih.

    ReplyDelete
  6. salam.
    sambungan...
    Why is this guy still asking the same stupid questions Patrick already answered?

    —— Forwarded Message
    From: Radhi Mohamad
    Date: Sun, 20 Dec 2009 08:49:59 +0100
    To: Patrick Mahony
    Cc: Shahrol Halmi , Casey Tang , Tarek Obaid , Nik Faisal Ariff Kamil
    Subject: Re: Finance Administration

    Dear Patrick,

    Thanks for the brief overview on the JV Co and its subsidiaries.

    Appreciate if you could advise us on the ownership of PSI Cayman,s budget and the internal control of funds at operational levels.

    Rgds

    RM

    ————————–

    Sent using BlackBerry _____

    kesemua ini melibatkan kepentingan kita orang awam. tetapi semua urusan di buat oleh entah siapa siapa. tiada kajian terperinci yang melibatkan orang yang diamanahkan utk menguruskan dana sebegitu besar. sesuka hati dia melantik orang ini orang itu sebagai bos. entah apa lah si najib ni. nasib baik mat said dan orang terengganu cerdik. cepat cepat keluar dari masaalah.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  7. salam.
    sambungan...
    From: Patrick Mahony
    To: Radhi Mohamad
    Cc: Shahrol Halmi; Casey Tang; Tarek Obaid ; Nik Faisal Ariff Kamil
    Sent: Sat Dec 19 21:03:10 2009
    Subject: RE: Finance Administration

    Radhi,

    I just wanted to explain to you how the PetroSaudi team works as it relates to the 1MDB PSI JV. The JV has four directors, Shahrol, Casey, Tarek and myself. For any matters related to the JV, Tarek and myself are the only PSI people that have any involvement with the JV. So any queries related to the JV should only be addressed to Tarek and myself.

    Rick is responsible for all of the operations below the JV, which start at PSI Cayman. This is where the whole team is that manages the operations and this is the main holding company for all of the PetroSaudi investments. We want to keep Rick and the team only focused on operations so do not want them involved in the JV at all. The JV is where the funds are managed and these are shareholder matters that Rick and the team should not be privy to. The funding and investment decisions at the JV level should only stay with Tarek and myself from the PSI side.

    In answer to your question below, the JV does not have any auditors yet. All four of the directors know this well as we have not chosen any yet. This is something we will do at our next board meeting (currently scheduled for the 28th but will likely be moved into January as this is not a very convenient date). Also the financials of the JV are pretty straightforward. It has received $300m and the $300m is still there – though we are currently looking to move funds now to fund working capital requirements of PSI Cayman (and the companies below) as well as various new investments that are being proposed by the shareholders of the JV.

    I hope this is clear. We will get auditors in at the JV eventually but currently, the situation is quite simple as the JV is just a bank account for the time being and we can all track the movements of that cash easily (all four directors control that bank account). In the mean time, please direct any queries to me that you have on any of this and we will prepare answers accordingly. Please do not send any queries to Rick as we want to keep them focused on operational matters. Tarek and I will focus on shareholder matters.

    Many thanks.

    Patrick

    terima kasih.

    ReplyDelete