Tuesday 5 January 2016

Apa yang susah sangat nak faham cakap Tok Mat ?

Lokasi : Dewan Tun Hussein, PWTC, KL

Acara : Majlis Apresiasi Tokoh-Tokoh Sarjana - Penerima Anugerah Buku Negara 2015

Tarikh : 4/1/2016


Apa yang susah sangat nak faham apa yang Timbalan Menteri MITI ini cakap ? Dia cuma beritahu salah satu cara mengatasi kos sara hidup ialah dengan membuat kerja lebih dari satu dengan manfaatkan skill dan kebolehan dalam mengendalikan applikasi media social dan IT.

Bagi tujuan tersebut, MITI akan mengadakan program Cross-Border e-Commerce Conference pada 18/1/2016 di MITI secara percuma untuk membuka peluang latihan kepada yang berminat untuk menambah pendapatan sampingan .

Tok  Mat menegaskan kerja sampingan selepas waktu pejabat boleh dilakukan selagi ianya tidak melanggar peraturan dan syarat pekerjaan yang utama.








10 comments:

  1. salam.
    kasihan juga dengan dato ahmad maslan ni. bukan apa, bos nya memang dah teruk, jadi dia memang kasihan dengan nasib orang kebanyakan seperti kita. masaalahnya, membuat dua kerja banyak buruk dari baiknya. tapi saya tabik juga dengan dato ni, sebab beliau sanggup pergi wanita hari ini dan terangkan apa maksud nya memperkatakan tentang membuat dua kerja. ini baru lah anak jantan. bukan macam bos dia, bila orang tanya mana duit ini duit itu lesap...buat muka bodoh. suruh tunggu siasatan. habis habis minta orang seperti dato ahmad maslan terangkan. kalau tak kena ugut di pecat seperti tpm, ag dan bakal berlaku pemecatan tan sri abu kassim.
    kepada najib, belajar cara dato ahmad maslan ya. berani kerana benar. kalau takut lepaskan jawatan. habis cerita.
    oh ya.semoga ag baru kita yang berusaha apandi ali , akan mengotakan janjinya utk bertindak adil, benar dan telus dalam membuat sebarang keputusan bersabit dengan pm kita. pandanglah kami semua dan sentiasalah ingat jasa jasa tun dr mahathir. sesungguhnya tun dr m itu orang yang ikhlas dan jujur. bekas pemimpin besar yang banyak berjasa pada kita semua. pemimpin yang ada kuasa ini ada dua kesenangan yang Allah beri. senang masuk syurga atau neraka. pemimpin seperti tun dr m, rasanya agak senang masuk syurga. di sebabkan tun dr m amat dekat dengan Allah dalam mentadbir negara. tiada korupsi dan nepotisme semasa zamannya.
    semoga yang berpengetahuan apandi ali kuat iman dan takwa... utk bertindak adil terhadap kes berprofil tinggi ini.
    hapus gst, hapus korupsi dan hapus kronisme.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  2. salam.
    dah berkali kali saya rasa marah pada blog mykmu. ini kerana sewaktu kewujudannya dulu bukan main memperjuangkan tun dr mahathir sebagai wira blog itu. masa itu memang blog itu banyak memain peranan mendedahkan salah laku pentadbiran pak lah dan tingkat 4 nya. tapi sekarang bukan main menentang tun dr mahathir secara kejam dan membuta tuli.
    baru baru ini keluar cerita bagaimana bertempik bagai nak gila mereka apabila 1mdb dapat jual aset sekaligus mendiamkan tun dr m konon. pelan rasionalisasi 1mdb berjaya menunaikan janji utk menyelesaikan masaalah hutang hutang nya. kita ni kalau orang tak cerdik tu tak kisah nak cakap apa. tapi mykmu faham tak apa itu pelan rasionalisasi? nama rasionalisasi sahaja kita dah tertanya tanya, 1mdb ni rasional kah perniagaannya sebelum ini? tak rasional lah tu. 1mdb ni perniagaan gila kuasa. jual ini jual itu, tapi modal tak ada , hutang bertimbun.
    nama rasionalisasi itu hanya sedapkan mulut sahaja. sebenarnya pelan ini bersamaan dengan pelan pengurusan perniagaan yang muflis. jadi kenapa mykmu perlu bangga dengan kejayaan 1mdb menjual aset negara seperti aset itu najib punya? itu semua aset negara, sudah tentu lah rakyat malaysia bangkit bertanya akan bahayanya kehilangan aset ini hanya utk selamatkan perniagaan najib yang muflis. najib sudah muflis dan di bawanya kita bersama utk menghadapi bahaya itu. adakah itu adil namanya?
    tak payah bodoh sangat bangga sehingga mengejek ejek orang yang mempersoalkan perniagaan 1mdb ini gagal. ini di sebabkan 1mdb perniagaaan gampang yang hanya memerlukan pm, low taik jho dan penyamar putera arab. kemudian menggunakan nama kerajaan malaysia utk mendapatkan hutang yg tak rasional banyaknya. guna nama kerajaan mestilah orang orang kerajaan banyak terlibat dalam pengendaliannya. tetapi kenapa tan sri muhyiddin pun tak tahu menahu tentang kegiatan perniagaan 1mdb ini?
    jadi di manakah letaknya perniagaan ini? halal atau haram jadah? kalau haram maka 1mdb ini hanyalah pelaburan yg lebih kepada perjudian. ini meletakkan negara dalam keadaan bahaya. anda nak selamatkan najib sorang walhal kita semua dalam bahaya kerana jika najib berterusan menjadi pm, kita terpaksa membayar cukai dan harga barang yang tinggi. anak dan cucu kita terpaksa berdepan dengan kos sara hidup yang semakin tinggi utk membayar hutang yang di buat oleh najib seorang. anak cucu kita akan menyumpah kita nanti. jadi kalau nak tulis apa apa pun , fikir dahulu baik dan buruk dulu. jangan nak hentam kromo sahaja. macam orang gila.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  3. salam.
    kerajaan dibawah najib memang sentiasa membuatkan kita berasa tidak selamat kerana jika melibatkan kepentingan awam, semuanya perlu di bincangkan dalam kabinet dan sebagainya. tetapi kalau berkenaan perniagaan 1mdb dan kepentingan melibatkan keluarganya, sesuka hati dia sahaja buat keputusan tanpa melibatkan kabinet dan sebagainya. akhirnya kita semua kena tanggung beban keborosan najib.
    begitu juga isu bauksit yang menjadi mimpi ngeri penduduk kuantan dan sekitarnya. utk pengetahuan, kerusi kuantan di pegang oleh parti serpihan umno yang menunjuk simpati kepada orang yang tinggal di sg buloh. jadi bukan di bawah bn seperti yang diketawakan oleh sebahagian orang yang suka menangguk di air keruh. siapa lagi kalau bukan orang kafir dan munafik. sesuka hati dia je kata pangkah lagi bn. tengok siapa yg pegang kuantan ya.
    baik lah. esok katanya mb terengganu dan mb pahang tok nan, akan mengumumkan apakah nasib kegiatan bauksit itu. tok nan, benda ni memang teruk. kereta kami habis kotor dan jalan berdebu merah. memang kami minta tolong sangat hentikan terus kegiatan yang hanya memperkayakan puak kroni orang tertentu. walaupun kegiatan ini ada untung, tetapi lebih banyak rugi utk kesihatan dan harta benda orang awam. semoga tok nan dan mb terengganu membuat tindakan yang bijaksana dan memuaskan hati kami semua. kami pun tak nak membuat tindakan sendiri , tetapi kalau terpaksa dan orang atas hanya pandang sebelah mata, nak buat macam mana.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  4. salam.
    tak guna punya ahmad maslan dia kata gst bagus lagi. eh...sedar tak ramai orang terseksa sebab gst. perniagaan banyak rugi sebab orang tak mampu beli. pergi ke blog outsyed the box, ada cerita pasal anak muda universiti terpaksa mengambil duit masjid utk makan sebab dah kebulur tak makan selama tiga hari. sungguh kasihan.
    konon perdana menteri kata negara kita tak miskin. tapi tengok lah orang ini negeri. banyak kes melibatkan kes curi sebab tak cukup gaji.
    perdana menteri dalam state of denial. dia dah bankrap masih tak mengaku lagi. anak bini di hurung ke sana sini naik jet sesuka hati. tapi orang dalam ini negeri bayar gst utk bagi dia hepi? mykmu...orang ini kah yang anda puja selama ini. bankrap hati bankrap ekonomi? saya berdoa najib cepat kan lah bercuti selama lamanya. senang hati.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  5. salam.
    terima kasih kepada tok nan dan mereka yang berwajib mendengar keluhan dan masaalah kami tentang isu bauksit. tetapi tempoh tiga bulan itu rasanya tak cukup. kami sebagai orang orang yang tinggal di kuantan dan tidak mendapat apa apa keuntungan dari aktiviti bauksit ini ingin kerja bauksit ini dihentikan terus selepas tiga bulan nanti. ini kerana, walaupun tauke tauke bauksit tak mengeluh tak makan sebab aktiviti bauksit tiada, tetapi kita mesti menghukum tauke tauke ini kerana menyarankan idea bangang mereka kepada orang besar kita. sudah tentu cara mereka membuat bisnes ini dengan bermanis mulut dengan orang besar mengatakan orang felda nak jual tanah merah pada mereka dan pada orang felda pula mereka kata orang istana suka akan aktiviti bauksit dan mereka akan mendapat pulangan lumayan tanpa keluar rumah utk menoreh atau menanam.
    begitulah caranya tauke ini buat bisnes. jangan tak tahu.
    jadi adalah satu jihad utk kerajaan pahang di bawah tok nan utk memberhentikan aktiviti bauksit ini.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  6. salam.
    semalam saya ada menceritakan tentang duit masjid diambil oleh anak muda universiti utk beli makanan. maka di blog outsyed the box adalah geng geng parti dee bising orang melayu inilah orang melayu itu lah. pandai bercakap ya. apa kami dah beri tempat tinggal kami utk anda tumpang pun dah cukup bagus. dahulu waktu saya bekerja di syarikat orang kafir, jangan haraplah nak tengok orang kita berkereta besar. geng geng dia juga pakai kereta besar dan duduk di kawasan yang bagus. jangan lah kata bisnes anda bagus. kami tahu kong kalikong anda ya. sudah lah , banyak cakap pula. kami nak kasihan anak bangsa kami, itu pun tak boleh ke? kami mahu anak bangsa kami membesar dengan baik dan berpelajaran. tanpa ada kebuluran dan kemiskinan. itu pun salah ke?
    dah lah banyak duit beli arak, pelacur dan berjudi. dapat duit pun belum tentu dari sumber yang halal. oh ya. apa khabar dengan low taik jho ya. kesian betul nama dia. teruk betul. memang orang orang yang low. low dalam moral, low dalam hidup. semua nya pakai duit melayu. dia kata bodohlah pakai duit orang melayu. lerrrrrrrrrrrrr...memang dia bodoh pun.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  7. salam.
    tengok tak gambar najib semasa pengumuman utk mengubahsuai bajet tahun ini? nampak angkuh dan bergaya la konon. padahal dalam hati, lebih baik letak jawatan sebab memang ramai dah menyampah.
    letak jawatan sahaja la najib. tak payah susah susah bentangkan pengubahsuaian bajet. anda tiada kredibiliti lagi utk menjaga negara. akibat kebodohan dan sikap bodoh sombong anda, membuatkan menteri kabinet semuanya nampak tak cerdik juga.
    kami mahu anda letak jawatan secepat mungkin dan berikan jawatan pm kepada tan sri muhyiddin yassin. tan sri lebih bertanggungjawab dan jujur dalam melakukan pelan pemulihan negara selepas anda pergi. terima kasih.

    ReplyDelete
  8. salam.
    'tindakan tegas terhadap individu hina pemimpin negara', kpn.
    kenapa kpn perlu bersikap tegas sebegini? jika pm terasa orang hina dia, dia perlu buktikan yang orang yang menghina dia salah. bukannya dengan meminta kpn utk membela diri dia. pm sendiri kata dulu dia tak ambil duit rm2.6billion itu. sekarang dia mengaku dia terima duit itu masuk akaun dia kerana pak arab bagi.
    jadi disini,mana kredibiliti sang perdana menteri. tolong jangan guna orang lain utk mempertahankan diri. jadi orang yang terhormat. tepiskan segala tohmahan dan kata nista dengan bukti yang kukuh anda benar benar tidak bersalah. jangan bila orang ubahsuai gambar kerana suka suka di marah dan diugut sebegitu. ini negara demokrasi. kita semua berhak bersuara. jangan nak guna kuku besi pula.
    kasihan kpn,kerja lain pun banyak. bukannya nak jaga hati pm pula. ini sudah lebih.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  9. salam.
    sultan perak:Perak Sultan: Media must prioritise the public interest.
    IPOH: The media is the lever, an important mechanism that can influence the direction of the world according to the wisdom of their owners and practitioners.
    "Hence, reporting based on the principles of truth, fairness, accuracy and validity are the determinant of any media institution that is righteous and credible," he said when opening the Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Complex here.
    "They are to remember that every action of theirs in this world will be judged by Allah when judgment day arrives," he said.
    daulat tuanku.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  10. salam.
    isu bauksit lagi. kerajaan tidak kenakan cukai keatas bauksit di sebabkan tiada undang undang. jadi kenapa bauksit ini boleh di jalankan secara terang terang di kuantan? mengapa kerajaan menjadi begitu bodoh hanya kerana mengejar duit? semua tanah bauksit itu terus di hantar ke negara china tanpa apa apa projek hiliran. ini bermakna kegiatan ini hanyalah di buat secara membuta tuli. orang kuantan yang mendapat banyak kesusahan. kami perlu menghadapi debu merah yang kotor. jalan raya kotor menyebabkan kereta kami kotor. susah nak basuh.
    kalau kami rakyat jelata boleh hadap membayar gst yang mencekik darah kami, kenapa kerajaan tak kenakan cukai keatas bauksit?
    ada peneroka felda pula bising takut kena saman sebab dah berjanji utk di ambil tanahnya. lerrr...orang macam ni, lebih baik di rampas tanah dia biar dia tahu cari duit secara halal. bukannya dengan mengaut untung secara tak betul pula.
    kita dah tak nak lagi drama bauksit, gst dan 1mbd lagi. apa yang kami ingin katakan...sila letak jawatan najib. kami terseksa dibawah pemerintahan anda. anda menjadi badut kepada jho low kaki perempuan dan kaki minum itu.
    terima kasih.

    ReplyDelete