Acara: Sidang media Tan Sri Abdul Aziz, Mantan Pengarah Urusan MAS
Lokasi : G2, Plaza Permata, Jalan Kampar, Sentul, KL
Tarikh : 21/4/2016
Catitan PC Tan Sri Aziz
Penjelasan mengenai kemelut MAS setelah Mueller hantar notis pemberhentian
Mueller baru hantar notis pemberhentian pada bulan September 2016 walaupun kontrak selama 3 tahun. Sebab tidak di ketahui
MAS ditubuhkan 1971-72... masa itu Malaysia Singapore Airline in 50:50 basis. Pengurusan semua oleh Singaporean
KL was only a transit point. Semua international flight mesti melalui Singapore.
Tun Razak fed-up pasal Singapore langsung tidak menyumbang kepada pembangunan sistem penerbangan Malaysia.
Tan Sri was a legal officer and was asigned to look into the separation scheme and register a new company under the name of MAS..
He was stuck in MAS for over 20 yrs in MAS..
Every country in this world should have its own national carrier.
1985 Tan Sri was the CEO dan kerajaan was looking into the privatisation of state own companies. And it was decided than that MAS be the first company to be listed on the KLSE.
Golden Share was adopted in which the government is the holder. This is to protect the company as a national carrier from being taken over by foreigners
Dalam masa 15 tahun yg lepas MAS mengalami kerugian yg banyak dengan tuduhan mismanagement dan sebagainya
Saham MAS ditawarkan pada hargs 27 sen oleh kerajaan semasa cuba melupuskan MAS baru baru ini
Kerajaan telah membuat keputusan melupuskan national carrier dan meluluskan akta
Kerajaan mengenakan syarat bahawa sesiapa yg mengambilalih MAS mesti lah mengendali nya sebagai National Carrier.
Kerajaan juga telah mengambil CEO bangsa asing Mueller sebagai pengendali MAB
Diberitakan bahawa Mueller telah melantik 15 eksekutif asing untuk bantu kendalikan MAB ...Termasuk lah dalam urusan human resource
Persoalannya adakah Mueller dan kroni beliau memahami dasar kerajaan dan kepentingan National Carrier..
6,000 pekerja MAS sudah dibuang dan 7,000 lagi akan dibuang dalam masa terdekat.
Kakitangan baru seramai 13,000 kakitangan baru tidak berpengalaman dan dibayar gaji serta elaun yg rendah
Pelanggan ramai yg tidak berpuas hati dengan servis yg diberikan
Saiz operasi telah diperkecilkan. Banyak laluan antarabangsa yg telah dibatalkan.
Tan Sri menyeru :
1. MAS dikembalikan ke saiz operasi yg asal dan dipulihkan imej sebagai national carrier
2. To turn around MAS on the basis of a national carrier and not as a scaled down airline.
3. MAB is a newco and not MAS.. profit made cannot be treated as a turn around profit as its operation is not of MAS (as a national carrier...)
**apa sebab MAB boleh buat untung tetiba ? ++++ harga minyak turun lebih dari 50%
Tak perlu lah rakyat Malaysia termakan cerita untung MAB dibawah Mueller.
MAB berhadapan dengan saingan Open Sky...
Video 1 - Kenyataan media Tan Sri Abdul Aziz
Penjelasan mengenai kemelut MAS setelah Mueller hantar notis pemberhentian
Mueller baru hantar notis pemberhentian pada bulan September 2016 walaupun kontrak selama 3 tahun. Sebab tidak di ketahui
MAS ditubuhkan 1971-72... masa itu Malaysia Singapore Airline in 50:50 basis. Pengurusan semua oleh Singaporean
KL was only a transit point. Semua international flight mesti melalui Singapore.
Tun Razak fed-up pasal Singapore langsung tidak menyumbang kepada pembangunan sistem penerbangan Malaysia.
Tan Sri was a legal officer and was asigned to look into the separation scheme and register a new company under the name of MAS..
He was stuck in MAS for over 20 yrs in MAS..
Every country in this world should have its own national carrier.
1985 Tan Sri was the CEO dan kerajaan was looking into the privatisation of state own companies. And it was decided than that MAS be the first company to be listed on the KLSE.
Golden Share was adopted in which the government is the holder. This is to protect the company as a national carrier from being taken over by foreigners
Dalam masa 15 tahun yg lepas MAS mengalami kerugian yg banyak dengan tuduhan mismanagement dan sebagainya
Saham MAS ditawarkan pada hargs 27 sen oleh kerajaan semasa cuba melupuskan MAS baru baru ini
Kerajaan telah membuat keputusan melupuskan national carrier dan meluluskan akta
Malaysian Airline System Berhad (Administration) Act 2015
Kerajaan mengenakan syarat bahawa sesiapa yg mengambilalih MAS mesti lah mengendali nya sebagai National Carrier.
Kerajaan juga telah mengambil CEO bangsa asing Mueller sebagai pengendali MAB
Diberitakan bahawa Mueller telah melantik 15 eksekutif asing untuk bantu kendalikan MAB ...Termasuk lah dalam urusan human resource
Persoalannya adakah Mueller dan kroni beliau memahami dasar kerajaan dan kepentingan National Carrier..
6,000 pekerja MAS sudah dibuang dan 7,000 lagi akan dibuang dalam masa terdekat.
Kakitangan baru seramai 13,000 kakitangan baru tidak berpengalaman dan dibayar gaji serta elaun yg rendah
Pelanggan ramai yg tidak berpuas hati dengan servis yg diberikan
Saiz operasi telah diperkecilkan. Banyak laluan antarabangsa yg telah dibatalkan.
Tan Sri menyeru :
1. MAS dikembalikan ke saiz operasi yg asal dan dipulihkan imej sebagai national carrier
2. To turn around MAS on the basis of a national carrier and not as a scaled down airline.
3. MAB is a newco and not MAS.. profit made cannot be treated as a turn around profit as its operation is not of MAS (as a national carrier...)
**apa sebab MAB boleh buat untung tetiba ? ++++ harga minyak turun lebih dari 50%
Tak perlu lah rakyat Malaysia termakan cerita untung MAB dibawah Mueller.
MAB berhadapan dengan saingan Open Sky...
Video 1 - Kenyataan media Tan Sri Abdul Aziz
1
2
3
4
No comments:
Post a Comment