Saturday 11 October 2014

Liberalisma dan pluralisma sesat dan lebih bahaya dari Arqam

Lokasi : IPD Dang Wangi, Kuala Lumpur


Tarikh : 9/10/2014


Pluralisma dan liberalisma membabitkan akidah umat Islam dan lebih bahaya lebih Arqam. Gerakan liberalisme yang dipelopori Anwar Ibrahim lebih bersifat menyeluruh dan global berbanding Arqam yang menyendiri atau bergerak in-isolation . 

Kehadiran Dr Ulil Abshar yang dijadualkan di Kuala Lumpur pada 18/10/2014 menimbulkan banyak tanda tanya dan kesangsian. Hebahan yang telah dibuat  jelas menunjukkan bahawa Global Movement of Moderates (GMM) adalah penaja bersama dengan Islamic Renaisance Front (IRF). 

Seperti yang diketahui umum, GMM adalah NGO yang mendapat peruntukan kewangan dari Jabatan Perdana Menteri, maka timbul lah persoalan yang lebih besar.. Siapa kah dalang sebenar dalam penajaan program yang melibatkan Dr Ulil Abshar. Adakah ini kes terlepas pandang ? Kes jahil atau Kes persekongkolan terancang ???.. Pihak berkuasa disaran untuk membuat siasatan terperinci..


Penafian pembabitan oleh CEO Global Movement of Moderates, Saifuddin Abdullah boleh dibaca di SINI





3 comments:

  1. Terlanjur menyebut Arqam sehingga sekarang saya masih tertanya-tanya apa kesesatan jemaah tersebut ,sehinggga mereka di buru hingga kelubang cacing?.Setahu saya Arqam tidak pernah mengeluarkan sebarang 'fatwa' seperti mana 'fatwa' HH,yg jauh lebih merosakan,tapi HH dan ahlinya yg sangat taksub dgn fatwa tersebut sehingga enggan besembahyang ,berkahwin dsb dgn pihak lain kerana di anggap kafir langsung tidak di ambil apa-apa tindakan.Apakah kerana Arqam bukan parti politik ,tapi HH adalah ketua parti politik?.Istimewanya org politik.Dalam keadaan sekarang di mana pengaruh liberalisma dan pluralisma begitu menular dan cukup berbahaya,pihak berkuasa ugama perlu mengkaji semula sikap mereka terhadap jemaah seperti al Arqam,kalau ada amalan mereka yg salah perbetulkan saja,tapi banyak kerja-kerja mereka yg betul dan membawa kebaikan perlu pula di galakan,supaya berlaku adil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena fahamkan wirid wirid dan maulid selawat yg jadi amalan harian ahli Al Arqam, dlm buku aurad Muhammadiyah pegangan Darul Arqam yg telah diharamkan mmg ada ungkapan ungkapan berunsur syirik. Sejak saya membaca buku berkenaan sebelum ia diharamkan, saya yg semmgnya tertarik dgn pendekatan dakwah dan tarbiyah Al Arqam serta pengamalan muamalah Islamnya, tidak lg solat berimamkan seseorg yg saya ketahui ahli Arqam, walaupun ketika itu Al Arqam belum lg difatwakan sesat.

      Delete
    2. kalau nak kaji sesat atau tidaknya mestilah ikut fatwa atau pandangan ulama2 ahlisunnahwaljamaah.
      kalau ikut fahaman wahabi atau syiah..comfrim diaorg kata sesat punya

      Delete