Monday, 30 August 2021

Ratusan pengguna menjadi mangsa pembelian peralatan elektronik melalui Instagram

Acara : Sidang media NGO Semboyan mengenai ratusan pengguna menjadi mangsa pembelian peralatan elektronik melalui Instagram

Lokasi : Restoran Mr Botak, Megan Avenue, Kuala Lumpur

Tarikh : 30/8/2021


__________________________________________________________________________________________________________

JEMPUTAN UNTUK MEMBUAT SIDANG MEDIA 

“RATUSAN PENGGUNA MENJADI MANGSA PEMBELIAN PERALATAN ELEKTRONIK MELALUI INSTAGRAM” 

 1.  Untuk makluman, Persatuan Pengguna Semboyan Malaysia (PPSM) adalah sebuah organisasi yang dibina atas dasar ingin membantu menegakkan dan komited memperjuangkan hak-hak pengguna di Malaysia yang menghadapi pelbagai jenis permasalahan dan pihak kami di PPSM juga menawarkan bantuan khidmat rundingan dalam mencari penyelesaian terbaik diantara pihak-pihak terlibat. 

2.  Baru-baru ini PPSM menerima aduan daripada pengadu-pengadu yang mendakwa menjadi mangsa pembelian online barangan-barangan elektronik yang sebahagian besarnya adalah barangan elektronik keperluan rumah seperti televisyen, seterika, mesin basuh, microwave, cerek elektrik dan lain-lain lagi. Pembelian tersebut dibuat oleh mangsa apabila melihat penawaran di salah satu akaun Instagram yang mempunyai hampir 200ribu follower. 

3.  Modus operandi mereka adalah barangan tersebut dijual pada harga jauh lebih murah daripada harga yang ditawarkan di pasaran tempatan dan barangan-barangan elektrik tersebut adalah daripada jenama terkenal. Pengadupengadu telah diperdaya membuat pembayaran dan dijanjikan barangan akan dihantar pada tarikh yang telah ditetapkan, tetapi mereka gagal dengan memberikan alasan yang tidak munasabah iaitu barangan diimport dari luar negara serta mempunyai masalah permit di kastam dan lain-lain lagi. Kami difahamkan seramai ratusan rakyat Malaysia telah membayar bayaran penuh bagi pembelian barang tersebut tetapi sehingga sekarang tidak menerima barang yang dipesan. 

4. Pihak kami di PPSM dimaklumkan oleh mangsa bahawa pemilik akaun Instagram tersebut mempunyai banyak rekod tangkapan polis berkaitan kes penipuan dan pelaku terdiri daripada ahli keluarga terdekat termasuklah ibu, anak,  suami  dan adik-beradik dan  terdapat  kes yang diselesaikan diluar mahkamah. Namun, ratusan lagi yang menjadi mangsa dan belum mendapatkan kembali hak mereka dan mereka ingin menuntut keadilan terhadap penganiayaan ini disamping mencegah pelaku tersebut meneruskan aktiviti tersebut terhadap orang lain kelak. 

5.  Justeru itu, pihak kami di PPSM menganggap kes ini adalah suatu kezaliman yang teruk kepada pengguna yang menggunakan wang hasil keringat mereka untuk membeli peralatan asas malangnya telah diambil kesempatan oleh individu-individu yang tidak bertanggungjawab lebih-lebih lagi dimasa pandemic ini.  

____________________________________________________________________________________________________________

 Musim PKP telah membuka peluang scammers untuk melakukan operasi menipu pembeli melalui iklan dalam Instagram.

Peluang menipu terbuka luas apabila kedai barangan elektrik tidak beroperasi sedangkan keperluan untuk barangan tersebut tidak pernah terputus.
Ada mangsa yang tidak menerima barangan yang dipesan atau menerima barangan yang lebih murah dari yang dipesan sedangkan bayaran sudah dibuat melalui atas talian.
Semboyan menasihati mangsa yang sudah membuat laporan Polis untuk tidak menarik balik laporan mereka apabila pihak scammer pula cuba menakutkan dengan tindakan undang-undang.
Semboyan menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan jenayah dan bukan sivil keatas scammer untuk menghalang berulang nya operasi yang sama.
Rakaman sidang media ini perlu ditonton sepenuhnya untuk memahami dan seterusnya mengelak diri kita pula dari menjadi mangsa




1
2
3
4
5
6
7



No comments:

Post a Comment