Wednesday 28 August 2013

Cara Tun Dr Mahathir berkempen keamanan diiktiraf

Lokasi : Putrajaya International Convention Center

Acara : Mahathir Award for Global Peace

Tarikh : 27/8/2013  @ 11.00 am

Kongsi tanggungjawab kekal aman


PUTRAJAYA 27 Ogos - Perdana Menteri menggesa semua negara berkongsi tanggungjawab secara menyeluruh bagi mewujudkan suasana aman yang berkekalan untuk memastikan masa depan yang lebih baik.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ini kerana kemajuan yang diperjuangkan selama berabad dan juga memperoleh pencapaian luar biasa adalah tidak bernilai jika tidak boleh hidup aman sesama sendiri.

Malah, beliau berkata, komuniti antarabangsa kini turut berdepan dengan cabaran terbesar iaitu usaha mewujudkan keamanan bukan hanya untuk hari ini tetapi pada setiap masa.

"Cabaran tersebut mesti dihadapi secara kolektif supaya keamanan yang dicapai berasaskan kepada persetujuan bersama dan bukannya dikuat kuasa melalui kekuasaan atau paksaan.

"Keamanan hanya boleh dicapai jika kita semua bersedia menggantikan konflik dengan sesi dialog yang konstruktif," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Anugerah Mahathir untuk Keamanan Global di sini hari ini.

Yang turut hadir, Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma dan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Pada majlis itu, Dr. Mahathir menyampaikan anugerah sepanjang hayat untuk keamanan dan kebebasan bagi Anugerah Mahathir untuk Keamanan Global kepada bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela yang diwakili oleh Zuma.

Perdana Menteri kemudiannya menyampaikan anugerah pengiktirafan keamanan global sepanjang hayat kepada Dr. Mahathir bagi Anugerah Mahathir untuk Keamanan Global. (LIFE TIME CAMPAIGNER FOR GLOBAL PEACE)

Anugerah Mahathir untuk Keamanan Global adalah anugerah keamanan antarabangsa yang disumbangkan Yayasan Keamanan Global Mahathir yang ditubuhkan bagi menyumbang kepada usaha keamanan di seluruh dunia.

Justeru itu, Najib berkata, dunia sepatutnya mencontohi semangat dan dedikasi Dr. Mahathir dalam menentang apa jua peperangan yang tercetus di dunia pada hari ini.

"Bercakap dalam persidangan di seluruh dunia Dr. Mahathir hanya menyampaikan mesej yang ringkas tetapi padat iaitu peperangan tidak sepatutnya menjadi pilihan untuk mewujudkan keamanan.

"Anugerah ini adalah satu lagi demonstrasi komitmen peribadi Dr. Mahathir yang mendalam kepada perjuangan itu," katanya.

Beliau berkata, amat jarang berlaku apabila seorang pemimpin sebuah negara diangkat menjadi ikon global dalam bidang tertentu.

"Hanya segelintir yang mendapat pengiktirafan sedemikian. Mereka bukan setakat dikenali rakyat sendiri dan gelaran mereka," katanya.

- Utusan Online...


1/49
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10


11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
 20  Founder of Lim Kok Wing University, Tan Sri Dr Lim Kok Wing
 21
 22
 23  Former Prime Minsiter of Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad
 24
 25
 26
 27
 28  Prime Minister of Malaysia, Najib Razak  ... Kongsi tanggungjawab kekal aman
 29
 30  President Jacob G.Zuma receiving the Lifetime Campaigner for Peace and Freedom Award on behalf of Nelson R.Mandela from Tun Dr Mahathir Mohamad
 31
 32
 33
 34
 35  South African President, Jacob Gedleyihlekisa Zuma
 36
 37
 38
 39
 40  Tun Dr Mahathir receiving the Lifetime Campaigner for Global Peace award from Najib Razak
 41
 42
 43
 44
 45
 46
 47
 48
 49


3 comments:

  1. En Jinggo. Jalur Gemilang di setiap foto TERBAEK !!

    ReplyDelete
  2. Kepada setia usaha UMNO Datuk Seri Tengku Adnan bin Tengku Mansor, Datuk Seri Ong Ka Chuan, Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel, Presiden PPP Dr. Kanagaratnam Pillai dan pemimpin-pemimpin komponen BN,

    Demi kepentingan Negara kami YIP KUM FOOK (Ketua MCA GOMBAK) NO. 2A & 2B, 2ND FLOOR JALAN 53, DESA JAYA KEPONG 52100, KL Ketua Pemuda MCA Gombak YIP JIUN HANN, No. Suite 3.43, Kompleks Desa, Jalan Kepong,, 52100, Kuala Lumpur. Jayanti B. Balaguru (Pengurusi parti gerakan Segambot) dan Ooi Ah Bah (Chia Ooi Sun & Co.) Advocates & Solicitors No. 48-1, 1st Floor Jalan Brunei Utara off Changkat Thambi Dollah, Pudu, KL.

    Dengan segala hormatnya disini, harap semua pemimpin-pemimpin parti komponen BN sebulat suara menjemput bekas perdana menteri Dr. Mahathir bin Mohamad Ke Putra Jaya menolong kerajaan mentadbir Negara mencapai kejayaan lebih cemerlang

    Kami yakin berkeliber dan pengalaman bekas Perdana Menteri Dr. Mahathir bolih melindungi kedaulatan dan mengekalkan keamanan Negara. Harap Dr. Mahathir bin Mohamad jangan mengecewakan Rakyat Malaysia

    Sekian dimaklum,

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  3. Anonymous said...
    di Malaysia amat memalukan kerana banyak jawatankuasa Kuil Buddha atau persatuan tidak memahami ajaran Buddha(Dhamma) dan juga tidak mengamalkan peraturan Buddha seperti mana-mana ajaran, mereka hanya menjadi jawatankuasa dan menjemput paderi asing untuk menjaga kuil sahaja

    contohnya, kuil Buddha SAMNAK SAMBODHI di Taman Desa Jaya, kepong, jawatankuasa di sana menggunakan sami Myanmar untuk menjaga, semua sami Myanmar datang ada gelaran Doktor tetapi satu perkataan juga tidak boleh bercakap dalam bahasa Inggeris. Juga, jawatankuasa sangat teruk kerana apabila mereka tidak menyukai mana-mana sami, mereka boleh mengeluarkan serta-merta

    SAMNAK SAMBODHI adalah presiden YIP KUM FOOK, ini juga sangat memalukan kerana bermain politik di kuil dan menjadikan kuil sentiasa menjadi masalah, menjadikan Buddha rendah standard, dulu YIP KUM FOOK menipu Rm20,000.00 dari sami Myanmar (Ven. U Nandiya)

    ya, jawatankuasa ini tidak malu dan takut berdosa kerana mereka menganggap kuil ini adalah jawatankuasa tertinggi daripada Sangha, KAMI tahu kuil ini daripada pengasas Sangha di Taman Ehsan dan Jalan 5 Taman Desa Jaya (berdekatan stesen Minyak BP), Kepong

    perkongsian kisah realiti oleh Ah Keong, jinjang utara
    sharing by Thai Buddhist Chetawan Temple(PJ)

    ReplyDelete