Wednesday 18 April 2012

Takluk Dataran - Taklukan malam keempat

Venue : Dataran Merdeka, Kuala Lumpur

Event : Demo PTPTN - 'Takluk Dataran Merdeka"

Date : 18/4/2012 @ 12.30 am

Semasa penutup ceramah di Kelab Sultan Sulaiman, Chegu Bard mengumumkan bahawa peserta di lokasi Dataran Merdeka telah dikepong oleh ramai Polis. Maka bertakbir lah orang ramai dan berderu lah mereka ke lokasi untuk memberi bantuan dan halangan yang mereka fikirkan wajar. 

Saya pun tak mau ketinggalan cepat cepat mengemaskan peralatan dan bergegas ke lokasi. Beginilah keadaan 'huru hara' dan terdesak peserta yang sedang 'dikepong' oleh Polis yang akan menghalau atau menangkap ataupun membelasah mereka mereka seperti yang hendak dipercayai oleh Chegu Bard.

Maka ramai lah kaum pakcik dan makcik, ibu bapa yang risau akan keadaan di lokasi berkumpul bagaikan pesta tengah malam atau pun pasar malam UpTown jadi nya... Elizabeth, Nizar,Tian Chua dan Mat Sabu pun sempat singgah memberi ucapan ringkas kepada peserta...

1.
 2.
 3.
 4. Bekalan berlambak
 5. Tulis lah apa saja asalkan ianya membawa mesej yang menyakitkan hati Najib dan Rosmah..
 6. Pakaian derma orang ramai... its free for anyone to chose and pick
 7.
 8.
 9.
 10. Baskers making the most of this event
 11. Nizar posing with some particpants
 12.
 13.
 14.


4 comments:

  1. nak hapuskan ptptn tapi ada yang pakai macbook ipad....terlebih duit puak2 nie ok lah ...orang2 kg yang tak mampu macam mana pulak nak masuk U ..jual tanah ker gadai harta benda ker nak hantar anak pegi masuk U macam dulu2

    ReplyDelete
  2. apa nak jadilah ngan anak melayu islam yang bergelar mahasiswa ni..akal Allah beri tapi tak digunakan sebaiknya..dikalangan korang tu ada yang Syiah..ada yg langsung bukan islam..yang terang ternag anti melayu dan islam..kenapalah diorang ni dah mcm manusia yang tak berakal..nampak sangat dah mcm tak boleh nak pikir jauh..jauh melangkaui generasi mereka yang akan datang nanti..kalaulah ditakdirkan mereka ni semua boleh dihalalkan untuk dibunuh maka aku orang pertama akan sembelih mereka ni termasuklah mak bapak diorang yang gagal mengajar anak mereka ni..hari ini, mereka inilah generasi perosak agama, bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  3. sebab mampu pakai macbook la dia mintak ptptn dimansuhkan.. kata mahasiswa, tapi otak tak ada. elok2 ada rumah yg selesa, nak jugak merasa tido tepi jalan. nak camping p la masuk hutan, duk menyemak kat dataran tuh buat apa. mak bapak pun sengal. dah tahu anak2 kemaruk nak camping, daftarkan lah masuk pengakap ke apa. dah tahu anak buat salah, boleh pulak g support. pastuh dengar polis mai, kalut pulak nak tgk anak kena tangkap ke tak. patut anak sengal, mak bapak pun sengal. aku geram lah woi. aku nak graduate dah hujung bulan ni. kalau kau orang duk bz nak berdemo, rasanya 10 tahun pun tak habis belajar lg la oii.

    ReplyDelete
  4. Salam...
    Saya bekas pelajar UTHM tahun 2002-2005 dan kini telah berkerja. Alhmdulilh semasa saya belajar disana, saya telah ditawarkan biasiswa. Saya ambil peluang tersebut namun kemasukan wang biasiswa tersbut agak lambat iaitu tahun ke 2 di universiti. Jadi bagaimana wang pegajian semasa Tahun Pertama? mudah je.. PTPTN... tanpa menoleh ke belakang, saya terus sign sahaja kerana itulah wang untuk menyara saya di universiti dan juga yuran universiti.. saya simpati dengan rakan2 yang tidak dapat tawaran biasiswa kerana mereka nak taknak memerlukan wang PTPTN untk terus hidup di universiti. Mereka meminjam sehingga RM36K - RM45K mengikut kursus.. Namun jumlah pembayaran balik merupakan satu masalah bagi mereka kerana faedah yang dikenakan pada masa tersebut sebanyak 4%!! Baru2 ni sahaja, PTPTN mengumumkan faedah 1% itupun jika memohon... PERSOALAN : 1) Jika ikut kata menteri KPT "kalau taknak pinjam PTPTN janganlah pinjam".. saya rasa pelajar yang tak pinjam PTPTN hanyalah golongan anak2 org kaya2 sahaja.. anak2 golongan bawahan seperti saya terpaksa pinjam ... Hakikatnya kalau tak pinjam bagaimna nak meneruskan pegajian di universiti? saya mengharapkan PTPTN tidak mengenakan sebarang FAEDAH dan pihak PTPTN akan membantu mahasiswa meneruskan pengajian di universiti tanpa konsep PERNIAGAAN.. fikir2kan...UBAH!!

    ReplyDelete