Monday 4 August 2014

KUASA - Selesaikan kemelut MB segera secara demokrasi

Praba Ganesan, bekas Pengarah Strategik Media Sosial PKR


1 OGOS, 2014
KENYATAAN MEDIA

Kenyataan KUASA berhubung dengan ketidakpastian jawatan Mentri Besar Selangor

Kedudukan Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, samada beliau akan diganti atau tidak, perlu diselesaikan secara sah dan terbaik, dalam masa tersingkat. Situasi ini yang sudah lama berlarutan, seumpama perlawanan bola yang seri, tidak sihat untuk negeri merah kuning. 

Pada masa yang sama, cara situasi ini diselesaikan akan menentukan status demokrasi di Selangor pada masa ini. Ini termasuk penilaian institusi-institusi dan pihak-pihak seperti Mentri Besar, parti-parti yang membentuk majoriti kini, Dewan Undang-undang Negeri, mahkamah dan Surahanjaya Pilihan Raya.

Kenyataan ini tidak menyokong sebarang individu mahupun parti-parti politik yang terlibat dalam perkembangan ini. Yang pasti, cara isu ini bercabang  amat dikesali.

Kedudukan Tan Sri Khalid sering disoal dalam tiga tahun kebelakangan ini, khususnya samada beliau patut terus diberi mandat untuk mentadbir negeri terkaya di Malaysia. Walaupun setiap pemimpin politik di jangka akan dikritik dan terus dikritik oleh lawannya, ia tidak memberangsangkan apabila ahli politik dari parti/sekutu  sendiri menyerang berterusan pemimpin tersebut. Ini menjana satu environmen yang negatif.

KUASA akan mengelak dari memberi komen berkenaan parti-parti politik yang terlibat. Yang penting di sini adalah masa depan demokrasi di Selangor.

Apa yang perlu berlaku, supaya ada jalan penyelesaian yang baik, adalah yang berikut:
  1. Tan Sri Khalid perlu menyatakan secara terang-benderang samada dia menerima keputusan parti beliau, Parti Keadilan Rakyat (PKR), untuk menggantikannya sebagai Mentri Besar. Sebagai ahli, pemegang pejabat dan pemimpin PKR, ini adalah tindakan yang paling berhemah dalam situasi yang kini wujud.
  2. PAS Selangor, dibawah Persuruhjaya Iskandar Abdul Samad, perlu menyatakan samada parti Islam ini setuju dengan sekutunya dalam Pakatan Rakyat, PKR dan DAP, yang ingin menggantikan Tan Sri Khalid. Terutama oleh kerana kenyataan-kenyataan daripada pemimpin-pemimpin tertinggi nasional PAS telah meningkatkan tahap ketidakpastian di Selangor.  Apa yang penting adalah hala tuju PAS dalam perkembangan ini, pada masa ini samada PAS Selangor berpihak kepada Tan Sri Khalid atau tidak.
  3. PKR perlu memberi kaedah dan jadual waktu untuk niatnya menggantikan Tan Sri Khalid. Ketidakpastian memudaratkan keadaan dan meningkatkan ketidakstabilan negeri Selangor. PKR perlu menamatkan proses penggantian yang disarankan olehnya, atau menarik balik resolusi ini, dan tidak meletak negeri Selangor dalam situasi kurang pasti.
KUASA pasti pada masa ini, sekiranya tiga persoalan diatas dijawab oleh pihak masing-masing, maka harapan untuk jalan penyelesaian di Selangor akan bertambah secara drastik dalam masa terdekat.

Praba Ganesan
Ketua Eksekutif
KUASA
(013-3939484)

KUASA ialah sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang berfokus pada perkembangan organisasi ahli politik, aktivis politik serta kumpulan mereka melalui proses hubungan menggunakan media sosial dan mesej secara berstrategi.


Website: MyKuasa.org
Facebook: FB.com/mykuasa
Twitter: @mykuasa
General inquiries: team@mykuasa.org

2-3A (Fourth Flr)
Block B
Megan Phoenix 
Jalan 2/146
Taman Bukit Len Seng
56000 Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment