Saturday 16 May 2015

TV3 guna tin kosong kling klong sebagai jurucakap yang terdesak glamer

Lokasi : Dewan Tuanku Syed Putra, USM, Penang

Acara : Sidang media selepas Cakna Ilmu - Mendepani Pemikiran Tun Dr Mahathir

Tarikh : 30/4/2015


Zamil KITA dakwa Tun M sengaja putar belit jumlah yang 'hilang' dalam 1MDB seperti dalam rakaman dibawah ini...



Nasihat saya kepada Sdr Zamil KITA supaya hadir disetiap sidang media Tun Dr Mahathir untuk mengetahaui kebenaran daripada membuat kan diri kelihatan macam orang yang terdesak mencari publisiti murahan di TV3. 

Dibawah ini rakaman sidang media pada 30/4/2015 yang jelas menunjukkan bahawa angka yang disebut Tun Dr Mahathir adalah RM14 billion dan bukan nya RM42 billion seperti didakwa Zamil. Saya difahamkan bahawa kebanyakan wakil media yang hadir telah mendapat arahan 'black-out'  mengenai program yang melibatkan Tun M. Kalau ada yang berani pun mungkin online portal yang  akan memilih sudut pemberitaan yang mereka rasa sesuai.

Saya sendiri telah dinasihatkan untuk tidak menyiarkan berita mengenai Tun M, tetapi demi kebenaran saya memilih untuk engkar nasihat tersebut dan menaikmuat rakaman dibawah ini.

Tumpukan perhatian kepada min 1.00

Malaysiakini turut memuatnaik rakaman video bertarikh 25/4/2015 yang mana Tun M dengan jelas bertanya Najib kemana perginya kehilangan wang sebanyak RM14 billion dari 1MDB (rujuk min 4.36

Nasihat saya kepada Zamil.. kaji selidik dahulu sebelum buat dakwaan yang memalukan diri. Jangan terdesak nak jadi relevan dalam pertembungan Najib dengan Tun M.






27 comments:

  1. Siapa zamil ni????ni pun teringin nak jadi duta atau senator ke????

    ReplyDelete
  2. Zamil itu sekarang pelajar darjah apa, 6 ke? Mintak pencerahan. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha aku kenal sgt sape dia ni..

      Delete
  3. Mahahthir pun tak perlu tanya soalan tu,kerana dia boleh baca Penyata Kewangan 1MDB,kalau tak faham tanya para penasihat beliau yg arif mengenai Pewnyata Kewangan .Lepas tu kalau ada yg tak kena tanyalah Pengurusan,BOD dan kemudiannya PM Njib,apa yg tak kena itu.Ini tidak Mahahtir memilih utk mendapt publisiti juga 2X5 dengan Zamil,nak jadi hiro pencen.Bila dah di sanggah mula mengalih tian gol kesana kemara,.Penyokong dia pun bukan cerdik hanya ,ikut cakapa Mahahthir,tak ada satu pun poin bernas yg mereka timbulkan sendiri.Pertanyaan Mahahtir itulah pertanyaan mereka,Bagi saya Mahahtir perlu menerima apa saja keritikan terhadap beliau,belia tidak mempunyai imuniti kecaman dari sesiap biar pun Zamil..Nak faham siapa Mahahthir,lihat lah kapal terbang yg beliau gunakan sekeluarga utk menunaikan umrah.bukan kah kapal terbang kerajaan yg beliau kritik Najib sebagai membazir?.Sebenarnya yg membazir adalah kapal terbang 'buruk' bekas kegunaan pribadi TR yg di beli oleh entah siapa(Mahathir?) utk keguanaan Kerajaan Malaysia bagi menggalas beban TR selepas krisi kewangan ,yg memerlukan kos penyelenggaraan yg tinggi dan tidak selamat.Tapi saya faham ,penyokong Mahahtir akan memlih utk buat-buat tidak faham ini semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh ka anda tolong jawab bagi pihak Najib - mana pergi lagi 14 billion tu dan kalau anda pun tak tau dan tak reti nak menjawab - boleh belah pergi mampus la bro...

      Delete
    2. Cebok hanyut Anon 9:11 tu melalut pe hal? Dia ni pun tak tahu cerita terus terjun buat ulasan sama juga dengan mangkuk hayun si Zamil tu..

      Delete
    3. orang MENIPU mcm 1MDB akan berbelit2 memutar.

      oranh jujur berkata TERANG..

      mcm anon 911..panjang2 skrip tapi semua sampah

      Delete
  4. Syabas kepada anda. Terus kan bersikap adil walau maklumat yang secebis, asalkan adil dan saksama kerana meyampaikan yang benar.

    ReplyDelete
  5. Bro Jinggo

    Sy berpendapat rakyat Malaysia faham akan situasi yang melanda negara kita dan juga rakyat sekarang tidak mudah diperbodohkan lagi.
    Bukan level Tun untuk menjawap balik apa yang zamil utarakan,

    Dari gaya serta percakapan zamil cukuplah sekadar JKKK yang menjawap. Sekiranya JKKK mendapat liputkan perdana saya percaya zamil sendiri pun akan segan dengan kepetahan serta ilmu yang dimiliki oleh sesetengah JKKK.

    Kita lihat aura yang dikurniakan oleh ALLAH kpd Tun M, beliau cuma menulis serta bercakap dalam forum tertutup(limited access) itu pun telah membuat pemimpin kita macam cacing kepanasan. Kelam kabut dibuatnya berlari kehulu kehilir mencari sokongan sudah pasti ketenteraman dan ketenangan jiwa terganggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju sangat dengan pandangan saudara.. Hari ini 20/5/2015 Najib sendiri buat kenyataan flip-flop di parlimen dengan mengesahkan bahawa tiada cash yang disimpan di bank Singapura sebagimana yang di akui sebelum ini. Tun memang perlu terus bertanya. Kalau rakayat biasa bertanya mungkin tidak akan diambil peduli atau di 'nonsense' kan saja..

      Delete
  6. Rasanya Zamil ni silap bila mention pasal org kampung.Rata2 orang kampung ingat 1MDB ni sama dengan BR1M. :D

    ReplyDelete
  7. teringat bila najib menang 2013,

    umi halfilda, nala, dll manusia kurang ilmu di tv3

    ReplyDelete
  8. Abang anon 09.11,

    Kalau begitu mohon abang bagi pencerahan penyata kewangan yang terperinci sejak ditubuhkan.

    Apa komen abang senior banker Dato Sri Nazir Razak pun ada mengutarakan supaya diaudit oleh auditor bebas? adakah abang anon 09.11 rasa Nazir Razak tidak mendapat feedback dari kakitangan professional dalam CIMB yang telah berpuluh tahun dalam industri banking?

    Agak kenapa Nazir bersuara? Kan lebih baik beliau beri full support kepada abang dia...

    Mohon abang bagi pencerahan

    ReplyDelete
  9. kita dengar cakap dari orang2 kewangan macam nazir tu dari kita buang masa dengan mereka2 yang cari peluang untuk tonjol diri..Tun Daim pun dah cakap mengenai IMDB dan kita kenal siapa Tun Daim.

    ReplyDelete
  10. ini soalan cepumas pada najib & the geng..kemana bakinya 14billion dari 42billion yang di pinjam. Walaupun Mahathir tidak ada jawatan dlm kjaan,rasanya maklumat yg diperolehi lebih sahih, kalau tidak dia sebagai mantan pm tidak akan melulu buat tuduhan ini bukan seperti pembangkang atau malaysia kini...main hentam keromo. Anehnya hingga sekarang soalan tidak dijawap secara spesifik. Kalau akaun 1MDB bersih dan tidak ada masalah sudan tentu, boss atau akauntan 1MDB dgn senang hati jelaskan. Kemudian fasal wang pelaburan dipulau Cayman, kelam kabut jawapan yg diberikan. Sekejap kata sudah bawa balik n di simpan di spura, lepas tu kata tidak. Sudah tentu ada asasnya Mahathir bertanya soalan ini...

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. Anak Bukit Jelutung16 May 2015 at 10:07

    Harapan dari seorang rakyat biasa yang tiada banyak maklumat.
    Lebih baik kita berdiam diri dari bercakap mengenai apa yang kita tidak ketahui

    Lebih-lebih lagi mengenai pemimpin dan bekas pemimpin kerajaan seperti Tun Dr. Mhathir.

    Kita hanya perlu doakan yang keruh sehgera menjadi jernih, demi Agama, Bangsa dan Watan tercinta.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  13. 1MDB milik kjaan sepenuhnya, Najib yg juga menteri kewangan sewajibnya tahu jika ada masalah dan memikul tanggug jawab ini. Krisis ekonomi pada 1997,Mahathir lah yg banyak menyelamatkan banyak syarikat yg mahu gulung tikar dan seterunya ratusan anak melayu dari hilang pekerjaan. Najib tidak seharusnya bergantung pada orang2 yg menguruskan syarikat milik kjaan, dia harus siasat dan bertindak. Kalau dia rasa dia tidak terlibat, apa yg nak ditakutkan. Sekarang sudah mula menyekat dan ada arahan utk hentam Mahathir dan blogger2. Itu menunjukkan Kjaan gentar, lebih kurang sama ceritanya pada zaman PakLah dan akhirnya beliau undur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah Najib banyak duit. sakau segala duit glc. lepas tu upah jebon jebon dan mamak kanu untuk serang blogger dan facebooker yang tak sokong najib

      Delete
    2. Apa cer anon 10:31 Jebon yang muka peset mcam kena langgar lori tu kah? dan mamak kanu ? Mamak Backer yang mengaku melayu itu kah ? kah kah kah. Kalau betul memang tepat pilihan Najib. Semua kaki sakau, kaki kaut, kaki balon dan kaki burit. kui kui kui

      Delete
  14. Dahh....RM 14 billion plak.... jap hilang, jap tak tau mana p, jap RM 14 billion, jam RM 42 billion....
    NYANYUK BENAR ORANG TUA NI....berehat di rumah dah la.... jaga cucu..... usah merapek, meroyan....mcm org dh gila talak nak kan jawatan PM semula....

    ReplyDelete
  15. Percayalah... sebenarnya semua duit 1MDB tak ke mana-mana.
    Apa yang kalut-kalut?
    Laporan audit akan bagi tahu lebih kurang begini:
    1. Beli itu: 2billion
    2. Beli ini: 3 billion
    ...
    ...
    dan lastnya
    24. Baki lagi14billion : er..er..Pembelanjaan mengurus. Settle!

    ReplyDelete
  16. ni bapok minah jinggo ni pun dah pandai nak berpolitik..petik cakap orang itu dan petik cakap orang ini ... apa tujuan?? kebenaran yg mendatangkan lebih banyak fitnah ..baguslah tindakan itu?? masing masing nak jadi hero...masalahnya bila yang bertanya tidak mahu menerima jawapan yg diberi.. kerana dalam hati sudah ada perasaan hasad dengki yang tebal...

    Hari ini aku pinjam duit kamu 5 juta .. aku beli tanah 3 juta, aku ambil pekerja dan bayar gaji harian, aku beli benih kelapa dan aku upahkan pekerja tanam pokok pokok kelapa itu di atas tanah seluas 20 ekar itu. Aku ada beli lori kecil dan jentera untuk tujuan mengangkut benih dan menanamnya dan beberapa peralatan yg berkaitan .. sambil itu aku tanah pokok pokok pisang, betik dan serai untuk menadapatkan sedikit hasil sementara kelapa aku boleh mendatangkan hasil .. agak agaknya kalau kau minta balik duit yg aku pinjam..berapa yang masih ada?? apa lagi kalau kau minta balik 5 juta ... bulu kote boleh lah aku bagi kalau kau mahu ... ada faham??

    Kadang kadang cakap ybg betul pun terpaksa di'diam'kan demi menjadi kesetabilan dan keharmonian .. takkan kita nak cakap dalam ceramah umum bahawa semua orang kafir masuk neraka ..nak cakap selain ugama Islam semuanya sesat !! walaupun 2000% betul tapi wajarkah diucapkan di dalam majlis menyambut tahun baru umpamanya???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ko berbelit mcm ular ni sgt kenapa? Mahathir tanya mana duit tunai tu sekarang ni, kalau pulau cayman tunjuk bukti, kalau singapore tunjuk bukti. Duit tu bukan harta faraid sapa2 pon, yg ko tak paham2 lagi kenapa? Kalau dah ada jawapn, tunjuk bukti, takde la org nak tanya lagi. Kalau ko x sekolah, gi sekolah balik. Hadam betul2 isu.

      Delete
  17. mana duit RM14 billion tu?

    ada sesiapa..tak kira samada dari kem Najib atau kem Mahathir yg boleh tolong jawabkan?

    ReplyDelete
  18. 11.40pm , penjelasan ko sepatutnya cam ni....

    Secara ringkas lah : 42-14= 28 billion

    28 billion tu digunakan untuk beli tanah termasuklah pengurusan dan pembinaan seperti IPP, tanah di TRX, bandar malaysia dan lain2.

    Manakala 14 bil yg hilang tu telah digunakan untuk membayar perunding, penahsihat, bloger upahan ahjibgor, jho low, ahli keluarga najib yg hidup mewah, boros dan termasuklah pelaburan beratus juta yg diberi kepada anak tiri najib

    bagaimanakah nak dapatkan semula 42 billion ini?

    melalui GST, cukai pendapatan dan minyak , siapakah yg akan menanggung semua ini?

    Ya betul, RAKYAT!

    ReplyDelete
  19. Kepala Butoh

    ReplyDelete