Sunday 8 February 2015

Pasar Tani berjaya bukti harga barang boleh diturun kan

Lokasi : Tapak Pasar Tani, Taman Melawati, Ulu Kelang, Selangor

Acara : Pelancaran Program Jualan Harga Turun Pasar Tani

Tarikh : 7/2/2015


Video 1 mengandungi :-

1. Lancar Program Turun Harga Pasar Tani
2. Melibatkan 73 barangan berasaskan pertanian, mentah atau diproses, dari 5-20%

3. Bermula hari ini dan akan melibatkan 570 Pasar tani diseluruh negara

4. Bertujuan membantu rakyat Malaysia menjadi pengguna bijak dalam berbelanja

5. Pasar Tani membuktikan harga boleh diturunkan walaupun peniaga berhadapan masalah yang sama dengan peniaga konvensional.

6. Ini progam harga turun yang keempat termasuk lah Pasar Tani Pasca Banjir yang menawarkan
penurunan harga sehingga 60%

7. Peniaga pasar tani yang tidak ambil bekalan terus dari ladang akan dibenarkan sehingga June 2015 
sahaja. Matlamat kementerian ialah  menggalakkan bekalan dari ladang dijual terus di pasar tani tanpa melalui orang tengah atau pemborong

8. Kementerian Pertanian tiada kuasa mendakwa dan hanya membantu menguatkuasakan paras harga.

9. DAP lah bapak segala rasis dalam Malaysia



Video 2 - Walk-about Ismail Sabri sekitar Pasar Tani Taman Melawati




1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10

11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
 20
 21
 22
 23
 24
 25


3 comments:

  1. Alhamdulillah... ini lah cara mengajar penyangak yang membuli dan menyusahkan rakyat, kalau harga minyak di jadikan asas untuk naik harga barang kenapa harga minyak sekarang juga tidak di gunakan untuk menurun harga barang...bukan kah barang makanan keperluan asas untuk hidup, kenapa penyangak ini rakus dan pentingkan diri untuk kayakan diri...sebab ajaran ugama mereka...jadi kaya nanti mati boleh ada banyak orang datang hantar pergi kubur, ada muzik, boleh bayar orang nangis, boleh banyak sewa kereta besar, bas pelancung hantar pergi kubur/tempat bakar mayat, kubur boleh bikin besar besar, walau pun dalam kubur ada satu orang, kubur tempat yang mahal, memorial terkenal...fikirlah..kaum kaum ini kamu akan mati dan bila dah mati kamu tak da kaitan harta kamu dengan kamu lagi..ambil ajaran islam....membantu dan mensejahterakan orang ramai adalah mulia...semua orang akan mati..tak kesah jika kamu tokey besar..pentingnya kamu senang dan tenang bila nak mati nanti....

    ReplyDelete
  2. Jajan2 yg anak2 kita suka beli mcm gula2, potato chips yg imported eloklah boikot terus... beli lah produk2 krepek, maruku, keropok2... lagi sedap dan rangup.

    ReplyDelete
  3. Teman ke pasar tani di luar Stadium Perak. Harga-harga jualan memang berpatutan. Dah tengah hari terasa lapar. Ingat nak makan kat restoran luar. Masa bawa kereta nak keluar, ternampak gerai yang ada kain rentang. Nasi dan lauk rm 3.00. Isteri ajak cuba pekena nasi kat situ nak tengok makanan tengah hari yang ditawarkan agak murah betul.

    Wah!!! ramai orang berbaris, ada yang bungkus dan ada yang makan di situ. Teman minta 2 bungkus nasi. Nampak macam mek kelantan yang berniaga tu. Dia kaut nasi, ayam rendang dipotong halus2, timun dan sambal. Kalau nak tambah kari daging kawah tambah rm 1.00. Teman suruh tambah daging kari tu. Kalau nak ayam goreng bahagian peha tambah rm 1.50. Teman nak juga. So...harga nasi tawaran campur daging kawah campur ayam goreng rm 5.50.

    Wuh!!!!! memang power dan memang murah. Bagi yang nak jaga bajet, makan nasi rm 3.00 tu pun dah syukur, kenyang dan sedap. Mek2 yang berniaga tu pun layanan mereka memang best, takde le masam muka.

    Moral of the story...mengapa mereka boleh jual makanan tengah hari dengan begitu murah dan sedap. Teman doakan semoga peniaga nasi rm 3.00 ini di berkati Allah SWT dan perniagaan mereka akan bertambah maju dari masa kesemasa.

    ReplyDelete