Thursday 26 June 2014

Perisikan ATM maju selangkah

Lokasi : Pusat Latihan Perisekan (PULARIS), Mentakab, Pahang

Acara :  Perbarisan Penyerapan Pusat Latihan Perisikan ke dalam organisasi
Kolej Perisikan ATM

Tarikh : 25/6/2014


SEJARAH RINGKAS PULARIS

PULARIS wujud dari Sel Latihan Kor Risik yang ditubuhkan pada tahun 1969 dan diperbesarkan menjadi Kompeni Latih yang ditempatkan di Kem Imphal.

Sejajar dengan pembesaran Angkatan Tentera Darat pada 3 Mac 1981, unit ini telah didesignasikan kepada Sekolah Perisikan Angkatan Tentera (SPAT) dan berpindah ke Taman Melawati, Ulu Kelang, Selangor.

Pada bulan Nov 983, SPAT telah berpindah ke Kem Sg. Buloh.

Seterusnya pada 2 Nov 1988, SPAT didesignasikan sebagai Sekolah Perisikan (SP).

Bagaimanapun dengan perkembangan pesat di dalam Angkatan Tentera, Sekolah Perisikan telah didesignasikan semula sebagai Pusat Latihan Perisikan (PULARIS) berkuatkuasa pada 1 Jan 1994.

Pada tanggal 1 Jan 2010, PULARIS telah berpindah ke kompleks sendiri di Kem Mentakab, Pahang Darul Makmur.

Di sepanjang tempoh 1994 sehingga 2014, PULARIS telah berjaya melatih seramai 1844 Pegawai dan 7357 Anggota Lain-Lain Pangkat (LLP) daripada ketiga-tiga cabang perkhidmatan dengan jayanya di dalam pelbagai bidang kursus asas, kemahiran dan kepakaran perisikan.  Pada masa yang sama, PULARIS juga pernah melatih pegawai daripada negara asing seperti Brunei, Bosnia dan Sudan juga dalam bidang perisikan.  selain itu, kepakaran yang dimiliki oleh PULARIS turut menarik minat cabang perisikan. Selain itu, kepakaran yang dimiliki oleh PULARIS turut menarik minat cabang perisikan angkatan tentera asing untuk melakukan lawatan kerja yang melibatkan pegawai kanan negara-negara seperti daripada United States of America, Zimbabwe dan Thailand. Lawaan ini selain daripada mengukuhkan hubungan dua hala, ia juga sekitar pertukaran perkara latihan dan kepakaran perisikan antara kedua-dua negara.

Pegawai-pegawai yang berada di PULARIS juga turut diberi peluang untuk menghadiri kursus di luar negara samada kursus kerjaya atau kursus sampingan di pusat-pusat di luar negara samada kursus sampingan di pusat-pusat latihan ternama seperti di Defence Intelligence Training Centre (DINTC), Canugra, Australia; Defence Intelligence Agency (DIA), Fort Huachuca, United States of America dan Defence Intelligence and Security Centre (DISC), Chicksand, United Kingdom.  Ini membuktikan pengiktirafan negara luar dan kebolehan para pegawai di PULARIS untum menyumbangkan dan berkongsi ilmu yang ada kepada negara luar.  Pegawai dan anggota dari PULARIS juga pernah menyumbangkan khidmat mereka sebagai anggota misi pengaman di Lubnan, Afghanistan dan Selatan Filipina.

Selain daripada pengiktirafan angkatan tentera negara asing, PULARIS turut menjadi rujukan kepada agensi keselamatan dalam negara dalam melaksanakan latihan perisikan dan keselamatan.  Antara agensi keselamatan dalam negara yang pernah menagih kepakaran PULARIS adalah Jabatan Perdanan Menteri (JPM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Imigresen, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), Jabatan Kastam dan Eksais Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwan Pengguna (KPDNHEP).

Penyerapan PULARIS ke dalam kolej Perisikan ATM telah diluluskan oleh Majlis Angkatan Tentera (MAT) pada 6 Januari 2014.  Kolej Perisikan ATM bertanggungjawab untuk menganjurkan kursus-kursus kerjaya Kor Risik Diraja (KRD) dan kursus-kursus kepakaran Darat, Tentera Laut dan Tentera Udara).  Penubuhan institusi latihan tersebut adalah selaras dengan transformasi Bahagian Staf Perisikan Pertahanan (BSPP) kepada Malaysian Defense Intelligence Organisation (MDIO) termasuk mengambil kira Plan Keupayaan Fourth Dimension Armed Forces (4D MAF) melalui modul dan latihan kepakaran perisikan di peringkat ATM.

Visi.  Kolej Perisikan ATM adalah untuk menjadi nadi Pusat Kecemerlangan Pendidikan, Latihan dan Penciptaan Ilmu Perisikan kepada ATM dan negara.

Misi.  Kolej Perisikan ATM menyediakan plaform pembelajaran dan latihan perisikan semasa kepada anggota ATM.  Selain itu, institusi latihan ini menerajui pembangunan dan penciptaan disiplin perisikan termasuk pengaplikasian sains serta teknologi berdasarkan doktrin perisikan moden, versatile dan unggul.

Objektif Kolej Perisikan ATM. Berasaskan kepada kualiti dan kecemerlangan merangkumi penyediaan kemudahan prasarana dan penetahuan profesional serta Latihan Perisikan Semasa (LPS) bagi penambahbaikan semua program akademik terencana dan LPS seiring dengan Wawasan BSPP.  Kolej Perisikan ATM komoted terhadap pengendalian pengajian akademik secara sistematik, cekap dan berkesan berasaskan Piawaian Doktrin Perisikan Bersama BSPP/ATM.  Melalui latihan yang dilaksanakan, Kolej Perisikan ATM berupaya menghasilkan operator perisikan yang unggul dan versatile untuk kepelbagaian kepakaran modal insan dalam semua bidang perisikan secara kompetitif sejajar dengan hasratnya untuk menjadi Pusat Kecemerlangan Perisikan (Centre of Excellence for Intelligence).


1
 2
 3
 4
 5 KVR - Kelab Veteran Risik
 6
 7
 8
 9
 10

11  Jenis peralatan UAV yang mudah diperolehi turut digunakan perisik tentera
12 
13 
 14
 15
16 Upacara tandatangan Sijil Penyerapan PULARIS ke dalam Kolej Perisikan ATM antara
(kiri) Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan, Leftenan Jeneral Datuk Abdul Hadi Hj Hussin dan Panglima Latihan Tentera Darat, Mejar Jeneral Dato' Suhaimi Hj Mohd Zuki
 17
 18
 19
 20
 21
 22
 23
 24
 25
 26  Perarakan masuk 
 27
 28
 29
 30
 31
 32
33
 34
 35
 36  Kelab Veteran Risik bergambar kenangan bersama Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan
37   Selfie bersama Lt Kol Fabian Wong Boon Soon. Beliau dilahirkan pada 13/9/1944 di Matu, Sarawak. Dilantik menjadi Komandan PULARIS pada 16/5/1986 sehingga 14/11/1989. Jawatan terakhir sebagai Pegawai Staf 1 Risik, Markas 1 Div sebelum menamatkan perkhidmatan pada 12/9/1996.  

8 comments:

  1. Alamak, x sempat saya nak senyum...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mangsa tembakan memang jarang dapat peluang senyum.. hehe

      Delete
  2. Orang yang baik hati dalam Dharma
    Saya ingin menggunakan bahasa ini untuk menyebarkan pengalaman pahit yang sebenarnya berlaku dalam Persatuan Penganut Buddha, SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE
    Saya membenci presiden MCA Bahagian Gombak (Yip Kum Fook) dan Presiden Persatuan Paderi Buddha (Yip Kum Fook) kerana mereka menggunakan kaedah keji dan angkuh untuk memimpin sekumpulan orang dari tempat lain. memprovokasi dan memijak keramat Tanpa alasan munasabah untuk memanggil polis menahan seorang sami dan sami-sami lain sehingga dia dihina oleh penganut Buddha.
    Saya dengan ini bertanya, apakah dosa berat yang dilakukan oleh Peguam Yip Kum Fook sehingga Encik Yip Kum Fook ini, melalui peguam atau penjenayah, memanggil polis untuk memenjarakan rahib seperti beliau?
    Saya dating dari Pulau Pinang Saya berehat sementara di Persatuan Buddha(Samnak suriyo) untuk Persekutuan untuk belajar dan mempelajari amalan Dharma semasa di kuil, saya tidak tahan dengan tingkah laku peguam Yip Kum Fook. Sikap anda yang tidak sopan, angkuh, buruk dan sempurna terhadap kepala biara kuil.
    Kerana saya bercakap beberapa perkataan tentang kelakuan awak dengan awak. Jadi anda menggunakan kaedah yang kotor. Ini adalah untuk mencederakan sami-sami. Ia tidak boleh diterima dan contoh yang sangat buruk.
    untuk pengetua Jika pelajarnya dan pelajarnya melakukan kesalahan Polis terpaksa berjumpa dengan pengetua. cuba fahami keadaan sebenar sebelum pihak polis mengambil sebarang tindakan. Ini adalah amalan biasa.
    Malangnya, peguam Yip Kum Fook yang sendiri merupakan seorang peguam memilih untuk berbuat demikian.
    Jika tidak, dia tidak mengikut ajaran agama Buddha dan tidak menghormati semangat agama Buddha semata-mata untuk menunjukkan bahawa dia adalah Presiden Bahagian Sukarelawan Gombak yang berkuasa dan Presiden Persatuan Buddha atau SAMNAK SURIYO BUDDHIST TEMPLE. Dia menyeru polis untuk menahan sami itu untuk mengetahui motifnya.
    Amat bertuah kerana hakikat bahawa agama adalah perkara yang sensitif. Malah polis Melayu memahami dan menghormati agama, budaya dan adat resam masyarakat lain sehingga tidak tergesa-gesa untuk mengambil tindakan. Jika tidak, akibatnya akan menjadi bencana.
    Saya boleh faham mengapa peguam Yip Kum Fook marah dan terbakar(TERPANAS). Sebab utama adalah seperti berikut. Abbot Persatuan Buddha. Dia menjadi abbot selama 20 tahun. Beliau adalah seorang arkitek dan memainkan peranan penting dalam mengumpul dana untuk orang ramai membina kuil.
    Abbas panik apabila mendapati lelaki baru sepertinya, Yip Kum Fook, seorang peguam; Pengerusi MCA Gombak tidak terlibat dalam perbincangan itu. Ucapannya dihiasi indah dengan kemanusiaan, budi pekerti dan akhlak.
    tetapi dalam praktiknya Dia cenderung untuk menyamakan golongan terpinggir dan menghalau mereka yang bertentang mata dengannya. Lembaga kuil bukannya kebanyakan saudara-maranya. Lebih-lebih lagi, dana kuil tidak diuruskan secara telus. Akhirnya, motif sebenar beliau adalah untuk menjadikan tanah suci dan murni menjadi batu nisan politik dan asas politik. dan dari tempat ibadat sebagai harta persendirian
    Abbas sangat menyedari apa yang telah berlaku. tetapi demi menjaga kesihatan semua kuil Dia memberi nasihat niat baik peguam Yip Kum Fook. Tetapi nasihat itu tidak diterima dengan baik. Ini menyebabkan peguam Yib Khum Fook tidak berpuas hati. gelisah dan melarikan diri seperti orang gila dan bukannya mendengar nasihat Sebaliknya, dia menggunakan setiap peluang untuk mencipta masalah dan menganiaya abbas dan sami agar tidak tinggal dan meninggalkan kuil lagi.
    Peguam Yip Kum Fook dan pengerusi MCA Gombak, dengan reka bentuk penjahat yang jelas dan gaya licik diketahui semua orang... Kata-kata manis anda boleh menipu dan menipu sesetengah orang pada masa-masa tertentu. Tetapi anda tidak boleh melakukannya sepanjang masa. Nasib agama Buddha pasti akan berlaku.
    Akhir sekali, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberkati anda. Minta peguam Yip Kum Fook bangun dan buka mata dengan kebenaran. Bertaubatlah sebelum terlambat, berbuat baik, menjauhi kemungkaran.
    Dhamma anda
    Ven. Phra Piyathammo

    ReplyDelete
  3. Please share to all Buddhists

    DATUK YIP KUM FOOK is a fraudulent lawyer who uses tricks to defraud other people's property and harass Buddhists monks at the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong

    DATUK YIP KUM FOOK is also a rich man who spends his time having fun, especially those who behave irresponsibly or have a lot of casual sex with people's wives in Kepong, now many people know about this man (yip)

    Recently, the Malaysian police planned to arrest him in jail, and many suspected him, there was also a lot of bad news on the internet about him, some people complained about him in politics and Buddhism

    Again share to all, you will get more merit for protecting Buddhism and human rights

    By Ng Swee Huat, Kepong

    ReplyDelete
  4. This YIP KUM FOOK forced the Buddhist monk out of the temple and locked the Temple gate, then he also called the police to arrest the monk in the temple and he called his thugs to come harass the monk as well

    Now many know about YIP KUM FOOK and what he did before, a lot he cheated in Kepong area, he will suffer relentlessly in his life, and the next time he dies, his family generation will carry on his bad karma

    YIP KUM FOOK is a lawyer but his character and attitude are not like a lawyer because he can deceive various people and do bad things without embarrassing people, everyone knows you are not a law student, you pay money to get a certificate, if you are a true lawyer you have to understand the law

    When we got to know him in Taman Ehsan in 1989, that time we opened the official SAMNAK SAMBODHI and he was the MCA chairman in Taman Daya, Kepong, and also a business as a furniture shop, he was not the founder of SAMNAK SAMBODHI and also he was not a committee member of the SAMNAK SAMBODHI, also he was not a lawyer at that time

    Now the life of his drama will be open to the public to know, he will cannot close in what he did before, in one day it will open all .. at that time, he will suffer and vibrate for a lifetime

    Next time he must answer the Buddhist devotees because Buddhists will ask the question of where the Temple money is lost, Ms. Lim was appointed president of the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur

    Share by Ah Thong, Taman Ehsan

    ReplyDelete
  5. we are a Buddhist sangha community in Penang and we need to inform all Sangha in Malaysia and abroad because the last time our monks went to visit SAMNAK SAMBODHI, Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur and we monks were kicked out by the Temple president

    we are a monk in Ven. Phra Piya Dhammo was a retired Singapore CID police officer, later he became a monk in Mahindarama, Penang. He practiced under Chief monks, Dr. Ven E Indaratana Maha Thero, Mahindarama Buddhist Temple, Penang, for five years, after which he travelled for Dhamma everywhere in Malaysia

    Ven. Phra Piya Dhammo said, he was very happy and peaceful to stay temporarily in SAMNAK SAMBODHI as it was associated with the higher knowledge and education of the monks, our Bhante said all the monks were very moral and kind like brothers.

    On one occasion, YIP KUM FOOK realized and got angry at our Bhante because this YIP KUM FOOK is the president of SAMNAK SAMBODHI and has the power to get rid of anyone in the Temple but our Bhante did not do anything wrong, also this president called the police, and his thugs to drive away(kick) we monk out of the Temple

    we saved and protected our Buddhist sangha from danger and bullying from someone, you (Bhante), you are not alone, we come to help you

    Forward by BUDDHIST SANGHA COMMUNITY IN PENANG

    ReplyDelete