Thursday 26 February 2015

UMNO berani tidak bertanding di DUN Chempaka

Lokasi : Pusat Media, Menara Dato' Onn, PWTC, KL

Acara : Sidang media selepas mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO

Tarikh : 25/2/2015



UMNO membuat keputusan 'berani ' untuk tidak bertanding dalam Pilihanraya Kecil DUN Chempaka

1. memberi tumpuan kepada kerja-kerja baik pulih pasca banjir

2.  menumpukan kepada usaha perpaduan ummah walaupun terdapat perbezaan pandangan

3.  'precedent' tidak bertanding telah pun dibuat semasa PRK Bukit Gelugor. Keptusan dan kata sepakat dibuat setelah perbincangan bersama badan perhubungan UMNO Negeri Kelantan yang juga telah melakukan perbincangan bersama UMNO Bahagian Pengkalan Chepa. Najib juga menolak kemungkinan 'menaja' calon bebas

Mengenai PRK Permatang Pauh, Majlis Tertinggi akan hanya membuat keputusan setelah SPR membuat tafsiran perlembagaan dan keputusan keatas petisyen Anwar Ibrahim untuk pengampunan.

**************************************

Saya katakan UMNO berani kerana mereka sedar akan tohmahan dan tuduhan yang akan dilempar oleh kawan dan lawan sebagai penakut dan sebagainya. Namun keputusan telah dibuat dengan mengambil kira kepentingan umaah dan rakyat Kelantan yang masih memerlukan bantuan setelah di landa musibah banjir yang amat dahsyat baru-baru ini. Mungkin juga ada dikalangan ahli UMNO yang menyimpan cita-cita menjadi calon akan turut bersuara membantah keputusan ini.

Di sebelah pihak lawan mereka mungkin sudah jangkakan keputusan dan telah menyiapkan kenyataan dibawah ini sebelum Majlis Tertinggi bersidang lagi. Ianya berbaur ugutan kepada Najib bahawa mereka (puak yang menentang perpaduan) masih ada 'peluru' untuk menyerang.. Kes Altantuya dan 1MDB menjadi sandaran.

***************************************

KRISIS KEYAKINAN UMNO/BN DAN PERPADUAN UMMAH TANPA KETELUSAN

Pengumuman Presiden Umno bahawa Umno/BN tidak akan meletakkan calon untuk PRK Cempaka membuktikan kekuatan Umno/BN di era kepimpinan beliau sudah menurun ke tahap tidak lagi berani berhadapan dengan lawan tradisinya.

Sekaligus membuktikan kata kata keramat al Marhum Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat :'Tak dok sebab demo nak lawan kawe' menjadi kenyataan hari ini.

Selepas pemergian Tok Guru, Umno/BN mengakui kehebatan perjuangan beliau dan yang lebih penting, mesej perjuangan beliau - Islam dan bukan kebangsaan - adalah benar. Alhamdulillah.

Sekalipun tanpa penyertaan Umno/BN, isu negara yg melibatkan DS Pres Umno secara langsung iaitu 1MDB dan misteri pembunuhan Altantuya tetap akan diketengahkan dan tetap memerlukan tindak balas meyakinkan dari PM Malaysia.

Saya tidak nampak perpaduan ummah boleh ditegakkan tanpa ketelusan dalam isu kenegaraan yang besar seperti 1 MDB  dan isu jenayah seperti Altantuya.

Perpaduan Ummah hanya akan menjadi alat politik jangka pendek utk menyelamatkan hayat politik individu dan parti tertentu semata-mata.

Bahkan, sebelum ini BN juga gagal meletakkan calon di Parlimen Bukit Gelugor, Pulau Pinang dan ia tidak membawa apa apa makna kepada perpaduan ummah atau negara.

Husam Musa
26 Feb 2015

**************************************

1
 2
 3
 4



2 comments:

  1. Kebaikan yg pasti dalam keputusan ini ialah,ianya menjimatkan wang,masa dan tenaga di samping mengurangkan pertelagahan Ummah dalam keadaan yg tidak begitu memerlukannya.Kuranglah juga dosa kutk mengutuk antara satu sama lain.Mereka yg membantah adalah hanya kerana mereka mementingakan nafsu politik mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang pastinya next PRU, ummah di kelantan akan kembali ke perangai lama mereka ............celako UMNO...!! KO BN....!!! KO UMNO...!!!! celako, menate berok UMNO BN.....
      tak percaya....???? tungguuuuu.....

      Delete