KENYATAAN MEDIA
YB MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN "KERAJAAN SERIUS TANGANI MASALAH
PENGEMIS DAN GELANDANGAN DI KUALA
LUMPUR"
Merujuk kepada masalah
gelandangan dan pengemis yang masih berterusan di ibukota Kuala Lumpur,
Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) memandang serius mengenai perkara ini dan
ingin menjelaskan beberapa perkara iaitu:
1) Masalah gelandangan telah
menyumbang terhadap masalah kebersihan di Kuala Lumpur khususnya lokasi-lokasi
tumpuan pengunjung/pelancong. Mereka tidur di tempat-tempat yang tidak sesuai
di sekitar bandaraya Kuala Lumpur dalam persekitaran yang tidak bersih dan
terdedah kepada penyakit berjangkit.
2) Manakala golongan pengemis
pula kebanyakannya meminta sedekah di hadapan kompleks perniagaan, tepi-tepi
jalan dan sebagainya. Kedua-dua faktor ini bukan sahaja menyumbang kepada
masalah kebersihan, malah turut menyumbang pelbagai masalah lain seperti
sosial; keselamatan; menjejaskan imej Kuala Lumpur dengan pandangan kurang elok
jika dilihat oleh pelancong. Menurut siasatan oleh pihak berkuasa, didapati
terdapat sindiket yang beroperasi membawa golongan ini untuk mengemis di
ibukota terutamanya di kawasan yang menjadi tumpuan orang ramai. Mengemis juga
seolah-olah telah dijadikan sebagai satu kerjaya yang
mendatangkan hasil yang lumayan. Malah, terdapat diantara pengemis yang pernah
ditahan oleh pihak berkuasa menginap di hotel-hotel berdekatan dengan tempat
mereka mengemis;
3) Bagi tahun 2013, operasi
bersepadu yang dilaksanakan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah
mengangkut sejumlah 965 orang gelandangan dan didapati 125 orang daripada
mereka adalah pendatang asing . Pada tahun 2014 (sehingga Mei) sejumlah 117
orang gelandangan telah berjaya diangkut menerusi operasi bersepadu yang dijalankan
dan didapati 21 orang daripada mereka adalah pendatang asing.
4) Masalah gelandangan ini
menjadi semakin rumit apabila mereka mempunyai kumpulan masing-masing yang
menguasai kawasan tertentu. Masalah timbul apabila mereka berebut kawasan dan
berlaku pergaduhan diantara mereka;
5) Antara faktor yang menyumbang
kepada masalah gelandangan ialah tiada pekerjaan, miskin, masalah
mental/kemurungan,/penyakit melarat, warga asing tiada pekerjaan,
ketidakupayaan mengurus diri, ditinggalkan keluarga serta penagihan
dadah/arak/bekas banduan dan warga emas.
6) Kawasan “Hot Spot” masalah
gelandangan di Kuala Lumpur ialah Mydin Kotaraya; Masjid Negara; Central
Market; Menara Maybank; Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Masjid India, Jalan
Tiong Nam (Chow Kit), Jalan Silang, Masjid Jamek, Bank Negara, Bulatan Sultan
Mohamad dan Dataran Merdeka.
7) Antara pendekatan strategik
yang akan dilaksanakan bagi menangani masalah gelandangan ialah Pelaksanaan Zon
Sifar Gelandangan iaitu 2.0 KM Radius bermula daripada Simpang Empat Lot 10.
Pemilihan kawasan ini adalah berasaskan kepada aspek tumpuan pelancong, kawasan
perniagaan dan berada di pusat Bandar Kuala Lumpur.
8) Tindakan penguatkuasaan akan
dilaksanakan di kawasan ini dengan mengenakan denda dan bayar serta merta
(terhadap mereka yang memberi makanan dan derma) serta melaksanakan proses
“pungutan” terhadap gelandangan dan pengemis yang berada di kawasan
berkenaan.
9) Pihak DBKL juga akan
melaksanaan Perundangan Di bawah PBT di mana penggubalan undang-undang kecil
akan dilaksanakan yang memberi kuasa kepada pihak DBKL untuk mengangkut
golongan gelandangan dan pengemis yang berada di 2.0 km radius dan menyerahkan
kepada pihak yang berwajib untuk tindakan selanjutnya seperti PDRM, Imigeresen;
Jabatan Kebajikan Masyarakat; AADK dan pihak-pihak lain yang berkenaan.
10) Di samping itu, Kementerian
Wilayah Persekutuan akan bekerjasama rapat dengan Agensi Kerajaan yang lain
serta NGO- NGO yang berkaitan secara bersepadu bagi mewujudkan prosedur operasi
standard (SOP) untuk memastikan masalah ini dapat ditangani secara
berkesan.
11) Sehingga kini, pihak DBKL
telah mengenalpasti 12 NGO yang aktif memberi makanan kepada golongan
gelandangan ini mengikut hari dan waktu serta lokasi popular pengagihan makanan
seperti Pasar Seni; Dataran Kota Raya; Stesen Bas Klang, Masjid India; Masjid
Negara; Bangkok Bank, Jalan Tun HS Lee; Kota Raya; Pudu Sentral; dan Swiss
Garden Hotel, Jalan Pudu.
12) Kementerian Wilayah
Persekutuan (KWP) bersama dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur akan
mengenalpasti pusat pengagihan makanan yang sesuai supaya NGO terbabit dapat
meneruskan aktiviti sukarelawan serta menderma makanan kepada golongan
ini. Usaha ini juga mampu mengurangkan
masalah kekotoran yang akan timbul akibat pembuangan sampah oleh golongan
berkenaan. Pemilihan lokasi ini juga akan mengambil kira daripada aspek
kesampaian yang mudah kepada golongan gelandangan ini.
13) KWP bersama dengan DBKL akan
mengenalpasti lokasi yang sesuai bagi penempatan golongan ini iaitu dengan
menyediakan bangunan seperti konsep “Anjung Singgah” yang akan menyediakan
beberapa kemudahan untuk golongan gelandangan seperti:
- Menyediakan makanan yang
berkhasiat secara percuma dan pihak NGO juga dialu-alukan untuk menyumbang
makanan di pusat pengumpulan golongan tersebut;
- Menyediakan tempat rehat dan
tidur bagi memberikan keselesaan dan keselamatan kepada golongan ini;
- Menyediakan pusat rawatan
kesihatan bagi memastikan tiada masalah penyakit berjangkit akan tersebar oleh
golongan ini;
- Menyediakan pusat pendaftaran
bersepadu yang akan merekod perihal golongan ini dengan bantuan Jabatan
Kebajikan Masyarakat dan Baitulmal termasuk maklumat diri, waris dan
sebagainya;
- Menyediakan kemudahan riadah,
mendobi pakaian dan sebagainya untuk kesihatan dan kekemasan diri; dan
- Menyediakan perkhidmatan
kaunseling dan membantu mendapatkan pekerjaan yang bersesuaian.
14) Justeru, saya ingin menafikan
sekeras-kerasnya bahawa kerajaan bertindak zalim dan tidak berperikemanusiaan,
sebaliknya tindakan tersebut adalah bagi membantu golongan gelandangan dan
pengemis ini dengan kehidupan yang lebih baik dan sempurna melalui perkhidmatan
yang disediakan di ‘Anjung Singgah’.
15) Usaha-usaha yang dilaksanakan
ini juga adalah bagi memastikan keselesaan dan kesejahteraan warga kota
sentiasa terpelihara serta aktiviti-aktiviti sindiket mengemis dapat
dibanteras.
16) Saya menghargai segala usaha
murni yang dilaksanakan oleh NGO-NGO yang terlibat dan Ketua Setiausaha
Kementerian Wilayah Persekutuan akan mengadakan perbincangan bersama dengan
NGO-NGO ini pada hari Selasa (8 Julai 2014) bagi menetapkan lokasi yang
bersesuaian supaya pengagihan makanan dan bantuan-bantuan lain dapat
dilaksanakan dengan lebih sempurna.
Sekian, terima kasih.
TENGKU ADNAN BIN TENGKU MANSOR
4 Julai 2014
No comments:
Post a Comment