Sunday 15 December 2013

Chinatown tidak seganas dahulu

Lokasi : Sekitar Chinatown, Kuala Lumpur

Acara : Street photography

Tarikh : 15/12/2013


Pagi tadi rancangan asal ialah untuk merakam majlis Khatan Perdana anjuran Parlimen Lembah Pantai. Tetapi setelah empat kali pusing kawasan Pantai Damai, saya masih gagal menemui lokasi surau dimana majlis diadakan. Puas saya bertanya beberapa pemandu teksi dan bas tapi semua nya tidak dapat memberi lokasi yang tepat. Kata mereka terdapat surau hampir disemua blok apartment sekitar Pantai Damai. 
Adoi jenuh nya.

Bagi memenuhi masa yang telah diperuntukan, saya singgah di Chinatown untuk merakam kehidupan disekitar kawasan tersebut hanya berbekalkan compact Leica D-Lux 6...


1/43
 2
 3  Counter tempat membeli kertas sembahyang dan colok
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10

11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
 20
 21
 22
 23
 24
 25
 26
 27 
 28  Keluarga Hindu membeli bunga sebelum masuk ke kuil Maha Mariaman
 29
 30
 31  Kedai arak.. sekali sekali kita akan dapat merakam kaki mabuk tergolek ditepi jalan
 32  Peniaga dilorong belakang Jalan Petaling.. Semasa saya sekolah menengah dahulu saya seringkali dihalau dan diugut oleh peniaga-peniaga disini sekiranya merakam gambar mereka...tapi kini sudah berubah.. Saya yakin DBKL banyak memainkan peranan merubah sikap peniaga disekitar Petaling Street. 
 33
 34
 35
 36
 37  Sekumpulan back-street peddlers berkumpul untuk minum setelah 'gerai' mereka dikemas. Masa ini lah mereka akan bertukar niaga barangan istimewa sesama mereka...  hari ini mereka cuba mencari pembeli untuk jam Rolex terpakai dengan harga RM5,000
 38  Kedai kopi ini sudah pasti nya menjual kopi terbaik beserta roti bakar dan telor setengah masak. Aroma nya sungguh menggoda. Ramai pelanggan Melayu menjamu selera disini... Saya terpakasa menahan rasa memandangkan gerai menjual nasi daging khinzir terletak bersebelahan..
 39
 40
 41  Nak ambil gambar Apek ni kena curi-curi... kalau dia nampak dia akan kenakan bayaran RM5.00 untuk sekeping gambar... Dia sudah berniaga disini hampir 50 tahun.. Selain mengunting rambut, perkhidmatan cuci hidung dan telinga juga disediakan...
 42   Kerusi antik untuk menunggu giliran
 43


2 comments:

  1. saya cukup berminat dengan foto-foto yang dirakam.The real life.....kalaulah saya berpeluang merakam foto-foto sebegini, rasanya cukup puas hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah berminat jangan pendam begitu saja... langkah pertama bermula dengan mengambil gambar disekitar kawasan kamu diami dan tempat kamu kerja. Perlu diingat street photography ini banyak bahaya nya, lebih bahaya dari wildlife photography. Bahaya nya melibatkan subjek yang bijak-bijak dan mempunyai akal... silap-silap hari kita kena ugutan saman oleh mereka yang kita rakam selain dari diugut secara fizikal... jadi berhati-hati lah bila merakam dan jangan menonjolkan sangat diri... peralatan yang kita guna juga perlu simple dan discreet.... selamat mencuba

      Delete