Friday 14 March 2014

N25 Kajang - Filem kontroversi untuk naikkan sentimen ?

Lokasi : Gelanggang bolakeranjang Sungai Chua, Kajang

Acara : Tayangan Wayang "The New Village" 

Tarikh : 13/3/2014



Sedikit maklumat mengenai "The New Village"


TERKINI : TAYANGAN FILEM 'THE NEW VILLAGE' DITANGGUH !

Tayangan filem 'The New Village' ditangguh bagi membolehkan Lembaga Penapisan Filem (LPF) di bawah Kementerian Dalam Negeri meneliti semula kandungannya.
   
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata filem yang dijadual ditayang pada Ogos itu perlu ditapis semula dari segi plot cerita dan mesejnya.
   
Beliau berkata LPF memberi kelulusan kepada filem itu sejak tahun lepas namun ada media sosial dan badan bukan kerajaan (NGO) yang membangkitkan tentang unsur komunisme dalam filem berkenaan.
   
Menteri itu bercakap kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama Jabatan Penjara  di ibunegara malam tadi.
   
Akhbar hari ini melaporkan pendedahan sebuah blog mengenai filem itu yang dilihat mengangkat Parti Komunis Malaya sebagai 'hero' dan mempersoal bagaimana ia boleh ditayang pada bulan kemerdekaan sedangkan filem 'Tanda Putera', yang mengisahkan perjuangan pemimpin negara dalam mendepani insiden 13 Mei, terpaksa ditangguh tayangan beberapa kali.
The New Village’, yang mengisahkan penempatan semula komuniti Cina sewaktu pencerobohan komunis, ditetapkan untuk tayangan umum pada 22 Ogos.

Sedutan filem itu memaparkan kisah cinta di antara seorang wanita Cina dan seorang pendukung fahaman komunis dan perbezaan di antara dua dunia mereka.
Penayangan filem itu dibantah oleh Pemuda Umno di mana exconya, Lokman Noor Adam mengkritik sebuah filem bertajuk ‘The New Village’ yang didakwanya mengagungkan fahaman komunisme.

Beliau ingin tahu bagaimana filem itu begitu mudah diluluskan untuk tayangan sewaktu filem ‘Tanda Putera’ yang berlatar belakangkan rusuhan kaum 13 Mei 1969 sudah berulang kali ditangguhkan tayangannya.

Ia juga turut dibantah oleh Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) mendesak kerajaan menangguhkan sebarang tayangan filem 'The New Village' yang dilihat seolah-olah, cuba menghidupkan gerakan komunis di negara ini.
  
Timbalan Presiden GPMS Ezaruddin Abd Rahman berkata pihaknya turut meragui fakta yang terdapat dalam filem itu selain ia mungkin mempunyai agenda tertentu yang boleh memberi kesan buruk kepada generasi muda.
   
Bernama July 2013
1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10

11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
 20
 21


5 comments:

  1. Wajah yg banyak menyembunyikan rahsia? Derita di dalam demi maruah keluarga dan anak2...

    ReplyDelete
  2. Pic 15 Cinabeng nak menggatal dengan WAWI. "Waaaaaaah saya punya ini macam saja saiz. Lu manyak ontong Latok Seli Anwar punya lagi musat"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kih kih kih haaamsaaap punya cina beng

      Delete
  3. Tak malu ke laki nya sah kaki lewat. Dia sah memang selalu kena. apa heran.

    ReplyDelete
  4. Suroh dia jaga laki dia baik baik baru boleh jaga kebajikan rakyat......laki kaki zina dan liwat sia sebagsi isteri, ibu, presiden party, apa dia buat?

    ReplyDelete